​El Museu d’Art rep una donació d’obres de la família Monés Farré

Es tracta d’un mural de ceràmica de Ramon Folch i d’un conjunt de 10 pintures d’autors sabadellencs diversos

  • Nuno Santos, el candidat del PS, en campanya. -
Publicat el 14 de juliol de 2016 a les 16:00
La família Monés Farré ha donat al Museu d’Art de Sabadell el mural de ceràmica que decorava la casa familiar de Matadepera, fet per Ramon Folch i Roca, com també un conjunt de 10 pintures especialment seleccionades de la seva col·lecció particular de destacats autors sabadellencs.

El conjunt de 10 pintures està format per les obres següents: Camil Fàbregas, Natura morta; Antoni Angle, Flors; Antoni Vila Arrufat, Crucifixió; Domingo Soler, Riu; Domingo Soler, Bosc; Domingo Soler, Retrat masculí; Joan Vila Puig, Església i prat; Joan Burrull, Paisatge; Pere Elias, Rambles de Barcelona, i Francesc Bernaldo, Paisatge.

Pel que fa al mural, es tracta d’una obra de gran interès per explicar la història de l’art a Sabadell, especialment durant la postguerra. És un magnífic exemple de decoració mural aplicada en una arquitectura d’ús particular, d’un material poc habitual en l’embelliment mural i d’unes dimensions importants. Alhora, és una obra molt representativa del nivell tècnic i artístic que van assolir els artistes que van formar-se al taller de ceràmica de l’Escola Industrial d’Arts i Oficis de Sabadell.

L’obra, que està signada i datada a l’angle inferior dret del mural central, va ser un encàrrec d’Antoni Monés a Ramon Folch i Roca l’any 1959, per decorar la façana principal de la casa que s’estava construint a Matadepera. La ceràmica es va coure als forns de Manuel Reguant, a Barcelona. S’hi representen grans papallones sobre un fons de tons blaus.

L’estat de conservació de l’obra és molt bo, especialment pel que fa a les peces ceràmiques que el conformen. Es tracta d’una de les obres més representatives de la faceta de ceramista de Ramon Folch, tant per les dimensions i complexitat tècnica, com per les qualitats plàstiques. Per extreure’l del lloc, es compta amb la col·laboració del Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya.

Ramon Folch i Roca (Sabadell, 1923 – Barcelona, 1988) fou una important figura en l'àmbit sabadellenc i barceloní. Al llarg de la seva vida desenvolupà diverses facetes com a pintor, ceramista, dissenyador i professor. Va destacar com a pintor, però també com a ceramista. El seu mètode de treball estava fonamentat en una gran exigència, de resultes del seu tarannà reflexiu i crític. Meditava llargament les seves creacions, que acabaven sent molt elaborades.