La reincidència dels menors internats a Catalunya es redueix un 30%

Un 70% de les reincidències es produeix durant el primer any després d'abandonar el centre

Publicat el 15 de juny de 2017 a les 16:49
Actualitzat el 15 de juny de 2017 a les 17:08
La reincidència dels menors internats en centres de justícia juvenil de Catalunya s'ha reduït un 30%, respecte al 2002, l'any que es va realitzar l'últim sobre aquesta temàtica, segons una investigació del Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE).
 
Així ho ha presentat aquest dijous el conseller de Justícia, Carles Mundó, al Centre Educatiu l'Alzina, a Palau-solità i Plegamans, destacant que es tracta d'una xifra important per creure que es va "en la bona direcció" en aquest àmbit amb polítiques aplicades com el programa de tractament individualitzat, que inclou estudis de secundària, formació per aprendre un ofici i intervencions específiques adaptada a cada perfil.
 
Mundó ha indicat que cinc de cada deu reincideixen, quan en l'anterior registre era sis de cada deu, mentre que a nivell espanyol és de set de cada deu, en aquest sentit, ha apuntat que el 70% de les reincidències tenen lloc durant el primer any de la llibertat, per això, ha defensat que la llibertat vigilada és "l'èxit" per garantir la reinserció.
 
Així mateix ha posat com a exemple el programa individualitzat, ja que "corregeix" les mancances dels interns i els prepara per garantir la seva reinserció a la societat, argumentant que l'internament és l'últim recurs.
 
L'informe ha fet un perfil dels usuaris d'aquests centres i es tracten d'adolescents, de 17 anys, que consumeixen drogues, amb un any de sentència d'internat, amb baix rendiment escolar, sense empatia i molta impulsivitat i la major part dels internaments --un 40% - estan relacionats per robatoris amb violència i intimidació.
 
La directora general d'Execució Penal a la Comunitat i de Justícia Juvenil ha fixat com a repte rebaixar les dades durant el primer any després de sortir en llibertat. Per aquesta raó, Mundó ha apel·lat a la cooperació entre centres educatius i la societat, amb la implicació dels ajuntaments i entitats del tercer sector.