L'índex de risc a les carreteres catalanes, que mesura la probabilitat de patir un accident, ha crescut un 5,7%en els darrers tres anys, el qual trenca una tendència a la baixa que s'arrossegava des de feia 11 anys. Així ho mostra el 23è estudi IRAP del RACC, que analitza el trienni 2021-2023. L'increment s'explica perquè la sinistralitat amb víctimes mortals o ferits greus ha pujat un 14%, mentre que la mobilitat ho ha fet un 8%.
L'informe ha mostrat que les possibilitats que tingui lloc un accident greu són quatre vegades més altes a les carreteres convencionals i que el 45% dels sinistres greus tenen una moto implicada. En aquest sentit, l'Arrabassada torna a ser la via més perillosa i el tram que concentra més accidents és l'enllaç de l'A-2 amb l'AP-2 i amb la B-20, la B-10 i la C-32.
L’informe iRAP (abans EuroRAP) s’ha donat a conèixer aquest dimecres i recull el període 2021-2023, de manera que comença després de la pandèmia, quan encara hi havia restriccions de mobilitat. Així, fa una fotografia dels darrers tres anys en què els conductors han hagut d’adaptar-se a la “nova normalitat”. En aquest sentit, el director de l’àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha detallat que les dades "donen un toc d’alerta" perquè estan evolucionant de forma diferent i l’objectiu continua sent reduir a zero les víctimes mortals el 2050 i retallar-les un 50% el 2030.
De la mateixa manera s’ha expressat el president del RACC, Josep Mateu, que ha recordat que des de l’any 2000 el nombre de víctimes mortals s’ha rebaixat dràsticament, passant de 700 a 181. “La diferència és notable, però el nostre objectiu segueix sent arribar a zero”, ha remarcat. Amb tot, el treball ha analitzat més de 6.300 quilòmetres de la xarxa viària catalana, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 78% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.