Barcelona recorre a una argúcia legal per frenar l'hotel de Drassanes

L'Ajuntament demana a la Generalitat protegir l'entorn de la muralla medieval | La sol·licitud municipal obligarà a suspendre la tramitació de la llicència del projecte hoteler

Publicat el 24 d’octubre de 2016 a les 09:59

El complex hoteler que Praktik projecta al davant de les Drassanes. Foto: Praktik Hotels


El polèmic projecte hoteler del davant de les Drassanes de Barcelona seguirà en stand-by. L'Ajuntament de Barcelona ha recorregut a una argúcia legal per frenar-lo, de manera que demanarà a la Generalitat la declaració de "tot l'entorn" de la muralla medieval de les Drassanes com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN), cosa que, segons la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, suposarà que el Govern català obri un expedient que automàticament suspendrà totes les llicències en tràmit a l'àmbit durant un màxim de 18 mesos.

En roda de premsa, Sanz ha explicat que han realitzat la sol·licitud "formalment" a la Generalitat. Es dóna la circumstància que les Drassanes ja estaven protegides com a BCIN, però no l'entorn, cosa que la tinent d'alcalde considera que "fa molt de temps que la Generalitat hauria d'haver tirat endavant". A partir d'ara el Govern català disposaria de 18 mesos per fer un estudi que determini quines activitats estarien permeses al voltant de les muralles medievals.

La zona que l'Ajuntament planteja protegir

L'àmbit que l'Ajuntament vol protegir inclou l'entorn dels elements historicoartístics de les Drassanes, cosa que inclou les Reials Drassanes, la muralla medieval, la porta de Sant Madrona i el Baluard. Aquest conjunt arquitectònic gòtic civil està declarat Monument historicoartístic d'interès nacional i està catalogat amb el màxim grau de protecció –nivell A-, però no disposa d'un entorn de protecció delimitat.

L'àrea que el consistori demana protegir haurà d'incloure tot l'espai, edificat o no, que dóna suport ambiental a aquests elements i l'alteració del qual pot afectar-ne els valors, la contemplació o l'estudi. L'Ajuntament impulsa aquest tràmit atenint-se a la llei del patrimoni cultural català, que possibilita la delimitació de l'entorn necessari i preveu que la Generalitat iniciï l'expedient a instància d'una altra administració pública.
 

Plànol de l'àrea mínima que el consistori vol protegir. Foto: Ajuntament de Barcelona


Aquest expedient haurà de contenir informes històrics, arquitectònics, arqueològics i artístics, acompanyats d'una completa documentació gràfica, i un informe detallat sobre l'estat de conservació de l'entorn. També caldrà acompanyar-lo d'informes del Consell Assessor del Patrimoni Cultural de Catalunya i de l'Institut d'Estudis Catalans, o bé la institució científica, tècnica o universitària que es determini reglamentàriament.

Praktik ho veu "improcedent"

La cadena Praktik hotels ha considerat en un comunicat que la sol·licitud anunciada per l'Ajuntament suposa delimitar un àmbit de protecció de les Drassanes que "afecta pràcticament només les finques on s'ha sol·licitat llicència hotelera", cosa que, a parer seu, implica un reconeixement per part de l'Ajuntament que l'informe que ha demanat a la Generalitat és "improcedent", i considera que "no és legalment exigible" perquè no està en un entorn de protecció. A més, critica que aquesta actuació "constitueix una maniobra més per evitar l'atorgament de les llicències" per part del consistori.

La moratòria d'allotjaments turístics que va imposar el govern d'Ada Colau no ha impedit que a Barcelona proliferin projectes hotelers demanats d'abans, com és el cas del projecte a les Drassanes. Es tracta d'un complex de dues torres amb uns 190 llits en total, que promou la cadena hotelera Praktik, i que suposarà una inversió d'uns 50 milions d'euros. Praktik havia demanat la llicència fa uns 16 mesos, però el consistori encara revisava el projecte.

Un projecte polèmic per veïns i govern

Desenes de veïns agrupats en la plataforma Salvem les Drassanes s'han mobilitzat en contra del projecte, que s'ubicarà en dos solars amb un historial especulatiu que ve de lluny. A més, els socis de govern s'han mostrat dividits sobre la seva conveniència. Mentre que la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin (BComú), l'ha posat en qüestió i juntament amb l'Àrea d'Urbanisme que capitaneja Janet Sanz han encapçalat la seva revisió a fons, el regidor d'Arquitectura, Daniel Mòdol (PSC), que depèn de Sanz, l'ha avalat.
 

Els solars on es preveu el complex hoteler de Praktik. Foto: Mario Aguiló