L’Ajuntament de Barcelona ha retirat aquest dimecres al migdia l’àngel del Monument als caiguts del Castell de Montjuïc de Barcelona. Els operaris han tret l’escultura, de 2.000 quilos, perquè pugui ser traslladada al dipòsit del Museu d'Història de Barcelona (MUHBA), el lloc on serà catalogada i conservada. L’obra, situada al fossat de Santa Elena, és el darrer monument d’exaltació al franquisme referenciat a l’espai públic de la ciutat.
"Teníem aquest deute pendent", ha afirmat el regidor de Memòria Democràtica de l’Ajuntament, Jordi Rabassa, que ha assenyalat que és un monument dedicat als caiguts de la croada. Avui en dia l’escultura s’utilitzava per explicar l’etapa franquista a grups d’escolars. “No volem eliminar per eliminar, no volem que s’oblidi”, ha reiterat Rabassa, que ha explicat que s’haurà de modificar la inscripció per explicar el moment en què es va retirar l'escultura i el motiu pel qual es va fer.
[noticiadiari]2/257378[/noticiadiari]
El regidor ha subratllat la tasca del consistori en aquesta matèria: “Ha estat un referent”, ha assegurat. En aquest sentit, Rabassa ha explicat que durant els vuit anys de govern l’Ajuntament ha retirat més de 1.000 plaques franquistes. Tot i això, avui en dia encara queden algunes inscripcions de privats que no volen retirar-les. Rabassa ha explicat també que el monument data de l’any 1940, i ha recordat que durant el mandant passat el consistori va retirar el permís perquè l’Associació Falangista no pogués celebrar-hi misses.
[noticiadiari]2/257863[/noticiadiari]
El regidor s’ha oposat a la iniciativa iniciada l'any 1986 per modificar les inscripcions dels monuments i així "igualar" les víctimes. “L’objectiu era que el monument anés dedicat a tots els morts”, ha explicat. Així doncs, Rabassa ha titllat d’”obsoleta” la mesura: “No val canviar les inscripcions, cal retirar de l'espai públic tot allò que sigui una exaltació franquista", ha insistit.
El regidor de Memòria Democràtica ha assegurat que el monument no s’havia tret abans perquè havia quedat “oblidat”. Rabassa també ha dit que durant el període electoral “és millor no tirar endavant aquestes actuacions”.
Sota l’escultura s’ha trobat una arqueta de bronze que també ha estat retirada i que serà estudiada pels especialistes del MUHBA. Segons les cròniques de l’època, es creu que dins hi ha sorra impregnada en sang, l’acta de fundació de l’Associació de Familiars dels Caiguts per Déu i per Espanya, i diversos diaris. L’acció que, ha començat aquesta setmana, durarà 15 dies. Els professionals del MUHBA seran els encarregats de decidir si té un valor artístic i què és important conservar i què no.
[noticiadiari]2/257676[/noticiadiari]
Barcelona retira l'última escultura franquista de la ciutat
En l'actualitat, l’àngel del Monument als caiguts del Castell de Montjuïc es feia servir per explicar l’etapa de la dictadura a grups d’escolars

- Un grup d'operaris treu l'àngel del Monument als caiguts del Castell de Montjuïc -
- Maria Aladern / ACN
ARA A PORTADA
Publicat el 14 de juny de 2023 a les 14:37
Et pot interessar
-
Societat Odissea d'una víctima de violència masclista per un pis social (adjudicacions errònies incloses)
-
Societat Els Bombers donen per controlat l'incendi de Vilanova però avisen que la nau pot col·lapsar
-
Societat Què ha de canviar perquè pugui viure plenament en català a Barcelona?
-
Societat Augmenten a 24 les comarques en alerta per tempestes fortes
-
Societat Europa va notar problemes a la xarxa mitja hora abans de l'apagada
-
Societat «Pensava que era boira, però feia olor de clor»: així s’ha viscut el confinament químic