Bassa suspèn la pròrroga de les residències acusades de no tractar bé els avis

El departament d'Afers Socials vol estudiar amb deteniment els casos dels centres geriàtrics criticats per familiars

Publicat el 16 de juny de 2017 a les 17:16

La consellera Dolors Bassa, en una imatge d'arxiu al Parlament. Foto: ACN


El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha suspès la tramitació de les pròrrogues dels contractes per al 2018 de les cinc residències de gent gran de Barcelona criticades per familiars. És una decisió que va prendre el maig amb la intenció d'estudiar-ne els casos amb deteniment, segons ha informat el departament aquest divendres. Afers Socials no descarta realitzar noves licitacions per al 2018 amb plecs que permetin augmentar la presència efectiva de professionals d'atenció directa, tal i com reclamen els familiars dels usuaris.

El departament ja va advertir les empreses que realitzaria un nou concurs si incomplien el contracte. Diverses famílies i entitats han criticat les males condicions de vida dels ancians en cinc centres de Barcelona, protesta que la Síndica de Greuges de Barcelona va recollir.
Les residències són Mossèn Vidal i Aunós, Bon Pastor, Alchemika, Bertran Oriola i Molí. Els reclamants són la Plataforma SOS Gent Gran Barcelona-Viure amb Dignitat i la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB). Els centres estan gestionats per la UTE Ingesan-Asproseat, de la constructora OHL, segons un comunicat de les entitats.

El departament comparteix el diagnòstic amb els integrants de la Plataforma SOS Gent Gran i reconeix que les darreres licitacions van reduir la presència de professionals d'atenció directa, malgrat restar dins les ràtios legals. Després de 17 inspeccions en els darrers mesos, Afers Socials ha traslladat a la plataforma que els plecs de condicions que regeixen el contracte de gestió de les residències s'ajusten a les ràtios establertes, malgrat que reconeix que aquesta situació és conseqüència dels ajustaments pressupostaris del període 2011-2015. Amb una atenció efectiva de professionals tant ajustada a ràtio, qualsevol baixa no prevista o absentisme per part dels professionals crea un impacte directe en l'atenció als usuaris, admet el departament.

Per solucionar aquesta situació, la conselleria ha obligat les entitats adjudicatàries a buscar mecanismes de substitució immediata de les baixes laborals perquè es compleixin les ràtios de personal i residents i establir un pla de xoc per millorar el manteniment i les inversions a càrrec del departament i l'atenció als usuaris. Afers Socials ha incrementat el control dels centres per avaluar-ne l'evolució i confia que amb les noves mesures es podrà revertir la situació.