La Comissió Europea podrà multar els fabricants de cotxes amb fins a 30.000 euros per vehicle manipulat, segons la nova normativa proposada per Brussel·les, que pretén endurir els controls de seguretat i medi ambient que s'han d'aplicar al sector automobilístic. La proposta de la Comissió augmentarà la vigilància dels cotxes ja en circulació i farà que les inspeccions siguin independents i no vinculades als propis productors de vehicles. El comissari de Treball, Creixement, Inversions i Competitivitat, Jyrki Katainen, ha admès que l'escàndol Volkswagen ha demostrat que el sistema actual "necessita millorar".
"Per recuperar la confiança dels consumidors en aquesta important indústria, hem de reforçar les normes però també garantir que es compleixen efectivament", ha assegurat Katainen. Segons ell, això és "essencial" per recuperar una "competència justa en el mercat".
La proposta de regulació europea dóna poders a la Comissió Europea per aplicar multes al sector de l’automòbil en cas que els estats no ho facin. En concret, podrà multar amb fins a 30.000 euros els productors i els serveis d’inspecció que permetin l’entrada al mercat de cotxes manipulats. La quantitat exacta de la multa dependrà "de la gravetat i la durada" de la manipulació.
Actualment, el sistema funciona en base a la confiança entre estats membres: si un cotxe està certificat com a vàlid en un país, pot circular lliurement per tota la Unió Europea UE. La normativa proposada aquest dimecres per la Comissió permet corregir les deficiències d'aquest sistema reforçant "la independència i la qualitat de les inspeccions que permeten treure un cotxe al mercat".
Auditories als centres d'inspecció
A la majoria dels estats membres, els serveis tècnics que avaluen els cotxes cobren de les pròpies empreses productores de vehicles. La Comissió vol acabar amb els vincles financers entre fabricants i examinadors, que provoca "conflictes d'interès" i dificulta que es facin "anàlisis independents". A més, Brussel·les vol que els centres d'inspecció passin regularment per auditories.
La proposta de legislació també permetrà que en el futur els estats membres i la Comissió puguin examinar els nivells de contaminació dels vehicles un cop ja estan en circulació. "Això permetrà detectar aviat els qui no compleixin, i garantir que es prenen mesures immediates i robustes per canviar els vehicles que no compleixen o que suposen un risc seriós de seguretat o de contaminació del medi ambient", assegura la Comissió.
Brussel·les també pretén tenir el poder per "suspendre, restringir o retirar la designació de servei tècnic" als qui apliquin de forma laxa la normativa. Al permetre imposar multes, la Comissió evitarà que els fabricants i els serveis tècnics permetin la circulació de vehicles que no compleixen la normativa, com va passar amb Volkswagen.
Brussel·les multarà els fabricants amb 30.000 euros per cada vehicle manipulat
La Comissió Europea endureix la normativa per les inspeccions tècniques arran de l’escàndol Volkswagen | Un dels objectius és acabar amb els vincles financers entre fabricants i examinadors
ARA A PORTADA
-
-
El Govern veu «compatible» negociar els pressupostos mentre s'avança en els acords d'investidura Redacció
-
El PP s'enfanga amb el veto a les festes islàmiques a Múrcia i la Moncloa obre una investigació Bernat Surroca Albet
-
Barcelona investigarà centenars d'empreses de pisos turístics a la cerca d'impostos pendents David Cobo
-
Catalunya afronta la segona onada de calor: quan i on s'assoliran temperatures extremes? Arnau Urgell i Vidal
Publicat el 27 de gener de 2016 a les 16:07
Et pot interessar
-
Societat Què fer aquest cap de setmana a Barcelona i Catalunya: 9 i 10 d'agost
-
Societat Detenen dues persones que havien marcat uns pisos a Sant Gervasi per entrar a robar
-
Societat El temps d'aquest divendres 8 d'agost: estabilitat abans d'un nou augment de les temperatures
-
Societat Carrers guarnits a la festa major de Sants 2025
-
Societat Vaga als serveis de terra del Prat i altres aeroports els caps de setmana d'agost
-
Societat Catalunya arriba als 8,16 milions d'habitants, un nou rècord de població