Un de cada cinc catalanoparlants assegura haver tingut problemes per demanar en la seva llengua al restaurant perquè cap cambrer el podia entendre. És un dels resultats que recull la darrera enquesta sobre els hàbits de consum a Catalunya publicada aquest dimecres per l'Agència Catalana de Consum. Es tracta d'una de les grans preocupacions dels consumidors catalanoparlants, del 54,2% concretament, que temen que no hi hagi ningú que el pugui atendre en el seu idioma quan van a menjar fora.
I és que el sector de la restauració és un dels que concentra més problemes i inconvenients pel que fa a la llengua, segons els consumidors. Prop d'un de cada tres (29,2%) denuncia que no acostuma a poder ser atès en català i el 27%, que topen sovint amb el fet que només hi hagi disponible la carta en castellà. A més, un de cada deu assegura que, sovint, el rètol dels establiments tampoc està en català.
D'altra banda, els consumidors castellanoparlants diuen topar amb situacions de discriminació lingüística en molta menor mesura. El 86,3% celebra no haver patit cap d'aquests inconvenients, mentre que la resta denuncia principalment haver anat a restaurants sense una carta en castellà (9,1%). Si bé, a quatre de cada deu els preocupa que no hi hagi cap cambrer que els pugui atendre en la seva llengua.
[noticiadiari]2/261725[/noticiadiari]
L'estudi s'ha elaborat a partir d'entrevistes telefòniques a 1.000 persones realitzades durant el novembre de 2022 i, d'altra banda, ha revelat que la publicitat enganyosa és la pràctica comercial que més preocupa a la ciutadania. Gairebé la meitat dels consumidors ha reconegut que ha estat víctima d'aquest perill. Altres qüestions que generen neguit són els augments injustificats de preu, els problemes relacionats amb l'atenció postvenda, els enganys i la inclusió de clàusules abusives en els contractes.
«Cap cambrer entén el català»: el 20% dels catalanoparlants diu topar sovint amb la discriminació als restaurants
La darrera enquesta sobre els hàbits de consum a Catalunya recull que més de la meitat dels catalans estan preocupats perquè hi hagi algú que els pugui atendre en la seva llengua en el sector de la restauració
ARA A PORTADA
-
Illa defensa la gestió de la pesta porcina i avisa l'oposició: «No ho acabarem en una setmana» Lluís Girona Boffi
-
Illa situa el 2026 com l'any de l'amnistia i el finançament singular Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
L'Audiència Nacional obre una peça separada secreta amb els pagaments en metàl·lic del PSOE Redacció
-
Aena descarta la gestió catalana del Prat però s'obre a «ampliar l'espai de coordinació» amb el Govern Redacció
-
Cerdán suggereix que la negociació amb Puigdemont va fer-lo caure: «Tot va canviar després d'aquella foto» Redacció
Publicat el 24 d’agost de 2023 a les 15:07
Actualitzat el 24 d’agost de 2023 a les 15:39
Et pot interessar
-
Societat
«Serà una temporada de grip dura, però en cap cas justifica mesures extremes com les de la Covid»
-
Societat
Vespreig és la paraula de l’any 2025
-
Societat
Illa no pot concloure l'origen de la pesta porcina però defensa els laboratoris al punt de mira
-
Societat
Expulsen de l'Estat l'home que va atacar amb una destral al Màgic Badalona
-
Societat
El número amb més possibilitats de guanyar la Loteria de Nadal, segons ChatGPT
-
Societat
Un grup de senglars de la zona infectada per la pesta s'endinsa a Sant Quirze del Vallès
