La xarxa ferroviària de Catalunya té previst incorporar 124 trens entre aquest 2025 i 2027, segons ha informat el Departament de Territori i Habitatge. 72 dels combois aniran destinats a Rodalies, 38 als serveis regionals i 14 seran per a FGC per a la llançadora de l'Aeroport de Barcelona i Rodalia de Lleida.
"És un pas més per aconseguir un transport públic amb major qualitat i arribar a l'objectiu de tenir un país on els trens surtin puntuals cada matí", ha assegurat la consellera de Territori, Sílvia Paneque. "És cert que hi ha molta feina per fer. Però de manera tossuda hi insistirem. Els nous trens són una bona notícia", ha continuat Paneque, que confia que amb la incorporació d'aquests vehicles "disminuiran les incidències".
"La ciutadania demana un transport públic eficient, i aquestes són les inversions que pertoquen. Es tracta que Catalunya disposi d'un sistema modern per aspirar també a un nivell de descarbonització més ambiciós", ha conclòs la titular de Territori. Amb detall, un total de 72 vehicles s'incorporaran al servei de Rodalies i es preveu que entrin en funcionament a partir de l'any 2026, a raó de tres o quatre trens cada mes. Són els trens que s'estan fabricant a la planta d'Alstom de Santa Perpètua de Mogoda. Tindran una longitud de 100 metres i disposaran de 250 places assegudes, amb una capacitat total superior a les 900 persones.
Uns altres 24 trens s'utilitzaran pels serveis regionals i començaran a entrar en funcionament l'any 2027. En aquest cas, són combois fabricats per l'empresa basca CAF. Tindran una longitud de cent metres i disposaran de 256 places assegudes. Seran també trens més ràpids, amb una velocitat màxima de 200 km/h. D'altra banda, i en el marc de les obres del corredor mediterrani, està previst que al 2027 es canviï l'ample de via entre el Camp de Tarragona i Castelló i això afectarà el servei regional de la línia R16, que connecta Tortosa amb Tarragona i Barcelona. Per poder seguir prestant el servei de l'R16, caldran trens capaços de circular per dos amples de via diferents, ample estàndard i ample ibèric.
Per això, Renfe ha previst incorporar a la flota de Catalunya un total de catorze trens moderns, de la sèrie 121, que ja estan en funcionament en diferents punts de la península i que tenen la capacitat de circular per vies dels dos amples. Són trens que tenen una velocitat màxima de 250 km/h i que permetran millorar significativament la qualitat del servei que es presta al sud de Catalunya. Ampliaran la capacitat respecte dels actuals, ja que disposen de 281places assegudes.
FGC: 10 trens a l'Aeroport de Barcelona i 4 a Rodalia de Lleida
FGC ha encarregat deu trens per abastir la futura llançadora que ha de connectar Barcelona i l'Aeroport del Prat. Es tracta de trens elèctrics, que també s'estan fabricant a la planta d'Alstom de Santa Perpètua de Mogoda. Estaran formats per cinc cotxes, amb portes a cada costat, 209 seients i una capacitat total de 656 viatgers. Es preveu que el primer d’aquests trens iniciï les proves a finals de 2025.
FGC també ha encarregat uns altres quatre trens per al servei de Rodalia de Lleida. En aquest cas, s'estan fabricant a la planta d'Staedler Rail de València. Són també trens elèctrics, formats per tres cotxes, amb sis portes a cada costat, 164 seients i una capacitat total de 439 viatgers. Es preveu que el primer d'aquests trens iniciï les proves a finals del 2025.