Coach nutricional: el negoci de les dietes online

Segona part del reportatge sobre els riscos de la tecnologia en els hàbits alimentaris i de salut

Les xarxes socials tendeixen a premiar uns cànons de bellesa i estar exposat a tot això fa que la gent idealitzi
Les xarxes socials tendeixen a premiar uns cànons de bellesa i estar exposat a tot això fa que la gent idealitzi | Núria Garrido
Nació
04 d'agost de 2023
Actualitzat: 01 de setembre, 17:57h

Qui no s'ha trobat alguna vegada amb un anunci a internet per a baixar de pes? Les empreses de complement nutricional utilitzen cada cop més les xarxes socials per a arribar als seus possibles clients. A partir d'influencers i creadors de contingut intenten seduir a possibles clients perquè inverteixin temps i diners en aquestes dietes. 

Aquesta és la segona part del reportatge sobre els riscos de la tecnologia en els hàbits alimentaris i de salut que va arrencar amb #Ana #Mia. L'anorèxia a la xarxa. Els reportatges compten amb testimonis directes i l'opinió d'especialistes del Consorci Sanitari de Terrassa com la dietista i nutricionista Laura Girona i l'infermer Jordi Mitjà, especialitzat en Transtorns de la Conducta Alimentària (TCA).


"Saps que és possible controlar de 4 a 7 quilos per mes sense passar gana?". Tant a Instagram com sobretot a TikTok, els adolescents es troben exposats a missatges com aquest, els quals poden afectar a la seva autoestima i generar inseguretats.

L'assessorament nutricional a partir d'internet fomenta, segons la dietista i nutricionista Laura Girona, la visió d'una imatge ideal, basada en un baix pes i creant unes percepcions errònies sobre la composició corporal de cada persona. En definitiva, comporta riscos per a la salut humana.

Yasmina Saus és la "coach" nutricional d'una d'aquestes marques: "Som entrenadors que ajudem i guiem, conscienciem i motivem... i sobretot ensenyem pautes per aconseguir els objectius de cadascú, en aquest cas de tipus alimentari". La seva formació i educació s'ha forjat a partir dels cursos de l'empresa per a la qual treballa i d'altres d'iniciativa individual. Això es veu reflectit a les seves xarxes socials, on publica recomanacions alimentàries i wellness.

Jordi Mitjà, infermer especialitzat en TCA, contraposa la seva visió i alerta sobre els perills dels missatges que es comparteixen a la xarxa: "Si hi ha un problema mèdic, per exemple, relacionat amb l'obesitat, qui t'ha d'ajudar és un professional". El punt de vista i recomanacions mèdiques poden evitar en molts casos que sorgeixin trastorns alimentaris en aquelles persones que volen canviar els seus hàbits alimentaris o tractar el seu pes.

Les xarxes socials cada vegada estan més contaminades de cànons de bellesa estrictes i centenars de tendències del propi cos que generen pressió estètica en les usuàries i usuaris. La importància que se li dona a l'aspecte físic en aquests comptes dedicats al coach nutricional no fan altra cosa que augmentar aquests complexos que tan instaurats estan en la nostra societat, i que només acaben afavorint els negocis que treuen diners de la venda de dietes online. Les xarxes són part del problema i són imprescindibles per entendre els orígens, els perquès i l'auge dels trastorns alimentaris en els nostres dies.

Fitxa tècnica

  • Títol: Coach nutricional. El negoci de les dietes online
  • Durada: 6:27 minuts
  • Direcció: Marc Riera Margarit
  • Ajudant de rodatge: Rubén Castro Arans
  • Veu en off: Marina Salvador
  • Producció: Ben Mirat per a Nació. Desembre de 2022