Collboni dibuixa el futur de l'«illa Citroën»: un gran parc acompanyat de pisos públics i privats

El govern municipal arriba a un acord amb Stellantis España, la propietària de l'espai que podrà gaudir de la construcció i gestió de 110 habitatges de lliure mercat

Publicat el 06 de juny de 2024 a les 19:07
Actualitzat el 06 de juny de 2024 a les 19:09

El govern de Barcelona ha aprovat un conveni amb l’empresa Stellantis España pel qual les instal·lacions automobilístiques de 18.924 m² que té al barri de la Bordeta entre la Rambla Badal i el carrer de la Riera Blanca, la coneguda com a "illa Citroën", passin a formar part d’una transformació urbana, amb la construcció d’un gran parc de més de 21.000 metres quadrats. Això equival a zones verdes com la del parc de la Maquinista de Sant Andreu i es queda a prop de l'extensió del Turò Park, per exemple. A més s'hi faran 210 pisos -100 públics de lloguer i 110 de privats- i alguns equipaments que encara s'han de debatre amb el veïnat. La regidora del districte de Sants-Montjuïc, Raquel Gil, ha explicat aquest dijous que el conveni estableix que l’empresa cedeix a l’ajuntament el 80% del sòl i executa a l'espai privat els 110 pisos de mercat lliure. La previsió és que el nou pla urbanístic s’aprovi inicialment durant la tardor del 2024.

Segons recull l'Agència Catalana de Notícies, amb aquest objectiu, en aquest conveni es recullen les bases del que ha de ser la modificació puntual del Pla General Metropolità (MPGM) que permetrà incorporar les parcel·les de l’empresa i un conjunt de sòls municipals i de domini públic de l’entorn per ampliar l’àmbit de l’actuació urbanística fins als 35.435 metres quadrats.

La nova ordenació que es proposa té com a objectiu principal fer un parc urbà en aquest emplaçament del barri de la Bordeta de més de 21.000 metres quadrats. La gran densitat de població dels barris de la Bordeta i de Sants-Badal i també d’edificacions del voltant d’aquesta illa fa necessari dotar el veïnat d’aquest parc de grans dimensions. Això serà possible amb l’enderrocament dels diferents edificis que ocupen la major part de l’illa Citroën i la connexió amb la Rambla de Badal, que ja és un passeig enjardinat i on també s’hi actuarà per tal de millorar la connectivitat i accessibilitat des del nou parc i els Jardins de la Rambla de Sants, el calaix que cobreix de les vies.

Alhora, serà més fluida la connectivitat de l’entorn i la mobilitat transversal per als vianants, actualment barrada per les instal·lacions de Stellantis España SL en funcionament. La intervenció facilitarà l’accés a l’estació del metro de Santa Eulàlia, situada a pocs metres, i millorarà l’accessibilitat a l’escola pública de primària de Cavall Bernat, que guanyarà amb la nova ordenació 1.024 m² per a possibilitar-ne l’ampliació.

També es preveu construir nou sòl d’equipaments públics i equipaments de barri a la mateixa illa, ja que s’obté també una reserva de prop de 3.000 m² per a aquests usos amb la transformació de la qualificació dels sòls. L’MPGM preveurà la possibilitat que els desnivells entre el calaix ferroviari de Sants i la nova zona verda es puguin salvar mitjançant zones verdes en rampes, amb equipaments a sota.

D’acord amb el planejament proposat, es construiran també edificis d’habitatges. El sòl residencial té uns 3.215 m², amb un sostre construït previst de 16.200 m², dels quals un 45% (7.290 m²) seran per a la construcció d’habitatge públic de lloguer i un 55,0% (8.910 m²) es destinaran a promocions privades, el que equivaldrà, aproximadament, a 100 habitatges protegits públics i 110 privats lliures. A més, 1.800 m² situats als baixos d’aquestes noves edificacions es dedicaran a activitat comercial i econòmica.

L’Ajuntament de Barcelona treballa en la redacció de l’MPGM, que abastarà la peça que queda delimitada pels carrers de la Constitució, rambla Badal i Riera Blanca i les instal·lacions de TMB de la Bordeta i el tram de la rambla de Badal entre el carrer de la Constitució i el ferrocarril.

La previsió és aprovar-la inicialment durant la tardor d’aquest any, i després del planejament caldrà anar tramitant els instruments i plans urbanístics i llicències pertinents per tirar endavant la transformació. Mentre duri tot aquest procés, les instal·lacions d’Stellantis continuaran amb l’activitat i oferint els serveis automobilístics habituals.