06
de juny
de
2023
Actualitzat:
02
d'octubre,
14:37h
Crit d'alerta pel català a Google. L'Aliança per garantir la presència digital del català, presentada el passat 21 de març, ha denunciat que el navegador més utilitzat del món fa perdre visites a dues de cada tres webs que utilitzen la llengua catalana. Partint d'aquesta preocupació sobre la pèrdua de visibilitat del català als resultats de cerca, ara han presentat un estudi que confirma els pitjors pronòstics.
La investigació analitza el trànsit web de 639 llocs web multilingües dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial. Una de les conclusions és que Google ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català. De fet, en el 66,5% dels llocs web analitzats l’opció d'idioma en llengua catalana ha vist reduïda la seva visibilitat respecte al contingut equivalent en castellà.
Segons l’estudi, hi ha una forta correlació, 80% de mitjana, entre el trànsit en català i en castellà. Això significa que “la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada pàgina que perd la catalana”. La investigació també apunta que existeix una coincidència temporal de les incidències i en què es trenquen les tendències, cosa que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema.
L’Aliança ha lamentat que els cercadors han deixat de respectar les preferèncieslingüístiques explícites dels usuaris. El contingut en català dels webs multilingües ha perdut visibilitat als resultats de les cerques amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari des de laprimavera del 2022 i fins a l'actualitat.
En aquest context, l’Aliança creu que la llengua catalana té un greu problema de visibilitat a la xarxa i demana mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior. Aquest informe s’ha lliurat al Govern i es posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web perquè restaurin la visibilitat del contingut en català.
La investigació analitza el trànsit web de 639 llocs web multilingües dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial. Una de les conclusions és que Google ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català. De fet, en el 66,5% dels llocs web analitzats l’opció d'idioma en llengua catalana ha vist reduïda la seva visibilitat respecte al contingut equivalent en castellà.
Segons l’estudi, hi ha una forta correlació, 80% de mitjana, entre el trànsit en català i en castellà. Això significa que “la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada pàgina que perd la catalana”. La investigació també apunta que existeix una coincidència temporal de les incidències i en què es trenquen les tendències, cosa que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema.
L’Aliança ha lamentat que els cercadors han deixat de respectar les preferèncieslingüístiques explícites dels usuaris. El contingut en català dels webs multilingües ha perdut visibilitat als resultats de les cerques amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari des de laprimavera del 2022 i fins a l'actualitat.
En aquest context, l’Aliança creu que la llengua catalana té un greu problema de visibilitat a la xarxa i demana mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior. Aquest informe s’ha lliurat al Govern i es posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web perquè restaurin la visibilitat del contingut en català.