La línia 9 permet recórrer el trajecte entre Zona Universitària i la T1 de l'Aeroport de Barcelona en 32 minuts i amb una freqüència de passada dels trens de set minuts. El nou tram ha costat 2.899 milions d'euros –suposarà que el cànon ferroviari que paga la Generalitat per explotar la línia augmenti en 50 milions- i amb la seva inauguració es preveuen incorporar 23 milions de viatgers. Es tracta de la línia de trens automàtica més gran, sense conductor, de tot Europa: té una longitud de 20,1 quilòmetres, molt semblant a la de tota la L1 de metro.
Un cop inaugurada, els viatgers que vulguin utilitzar la nova línia amb el títol de transport corresponent, ho podran fer. A més, TMB ha editat 50.000 bitllets inaugurals que distribuirà entre els veïns per on passa la línia.

Viatge inaugural de la línia 9 del metro a l'aeroport Foto: ACN
Suplement de 4,5 euros per arribar a l'aeroport
Una de les crítiques arran de la posada en servei d'aquest nou tram de la línia 9 és el suplement que caldrà pagar. Per arribar a les dues estacions de les terminals de l'aeroport no es podrà utilitzar la targeta multiviatge T-10 i el bitllet senzill s'incrementa de 2,15 fins a 4,50 euros. L'Associació per la Promoció del Transport Públic assegura que aquest règim tarifari té com a "única finalitat recaptar diners per finançar Ifercat, l'ens públic constructor de les estacions amb concessions privades, a través del turista o del viatger de negocis".
Aquest nou tram oferirà una freqüència de trens cada 7 minuts per sentit, tot i que aquest interval es podrà reduir a menys de 4 entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat, com en certàmens firals com el MWC o bé en dates amb previsió d’un elevat trànsit aeri a l’aeroport del Prat.
D’aquesta manera, el servei de metro a l’L9 sud podrà adoptar diferents configuracions per respondre a les necessitats de transport. En aquests casos es podran intercalar trens amb el servei ordinari per obtenir intervals de menys de 4 minuts entre Aeroport T1 i Fira (el temps de trajecte és de 22 minuts), o entre Fira i Collblanc (el temps de trajecte és de 7 minuts).
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Bpnc6ZE2zGY[/youtube]

Un comboi de la «nova» L-9, a l'estació de Mercabarna Foto: Adrià Costa
El nou tram de l’L9
La posada en servei del nou tram de l’L9 permetrà arribar en metro a la terminal més utilitzada de l’aeroport –actualment, el servei de Rodalies arriba fins a la T-2- i unir tres municipis: Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i El Prat de Llobregat. En el seu recorregut, facilitarà l’accés en transport públic a centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica. Al mateix temps, millorarà la mobilitat més local i dotarà de servei de metro zones habitades que fins ara no en tenien. En longitud, el nou tram és equiparable a l’L1 de Metro, la més llarga de la xarxa, que té 20,7 quilòmetres.
El tram Zona Universitària–Aeroport T1 té una longitud de 20,1 km i 15 estacions: tres estan al municipi de Barcelona, cinc a l’Hospitalet de Llobregat i 7 al Prat de Llobregat, incloses les dues estacions a les terminals de l’aeroport.
Característiques de la «nova» línia 9 |
---|
Estacions Zona Universitària (correspondència línia 3) Collblanc (correspondència línia 5) Torrassa (correspondència línia 1) Can Tries Gornal Europa Fira (correspondència FGC) Fira Parc Logístic Mercabarna Les Moreres El Prat Estació (correspondència Rodalies) Cèntric Parc Nou Mas Blau Aeroport T-1 (correspondència Rodalies) Aeroport T-2 (correspondència futura llançadora de Renfe) ![]() El nou tram de la L-9. Font: Territori i Sostenibilitat Temps i freqüència de viatge Temps de viatge: 32 minuts Freqüència habitual: 7 minuts Freqüència reduïda: 4 minuts* *En cas d'esdeveniments especials en els trams Aeroport T1-Fira i Fira-Collblanc Altres característiques 11 estacions són del tipus convencional (andana central o dues andanes paral·leles) i 4 del tipus pou (andanes superposades, inserides en un túnel de dos nivells) Interestació mitjana: 1.416 metres Interestació màxima: 3,5 km entre Aeroport T1 i Aeroport T2 Ascensors: 50 Escales mecàniques: 133 Màquines de venda de bitllets: 74 Vies d'evacuació en túnels i sortides d'emergència en totes les estacions Velocitat comercial: 37 km/h |