El Saló del Còmic de Barcelona s'enfronta a la crisi

Publicat el 12 d’abril de 2013 a les 11:40
En Mario i en Luigi al Saló Internacional del Còmic de Barcelona Foto: Marina Bou/ Nació Digital

Barcelona torna a rebre els personatges que han marcat la història del còmic. Fins diumenge, 14 d'abril, des d'en Tintin fins a la princesa Leia passejaran per la Fira de Barcelona de Montjuïc. El Saló Internacional del Còmic, un dels esdeveniments de cultura popular més concorregut a la capital catalana, celebra aquest any la seva 31a. edició dedicada al western . Així, tot i que la cultura agonitza en una de les èpoques en que la crisi ha afectat més la inversió de fons públics, el Saló presenta una gran llista de convidats de diferents estils i gèneres. A més, a banda d'acollir diferents exposicions, enguany, el Saló amplia fronteres cap a la vessant digital i ofereix diferents estands de videojocs. 

Més enllà de les grans firmes, aquells que fan possible el saló són els llibreters. En Pau Reverté, per exemple, ha apostat per posar per primer cop una parada dedicada a Tintin. "Les vendes estan fluixes, però anem tirant, sobretot, gràcies als col·leccionistes", explica a Nació Digital . Segons el jove llibreter, en tractar-se de productes que s'escapen de les primeres necessitats, el món del còmic nota especialment la crisi. 

Un altre exemple és la Júlia Garcia, que ve des de Madrid per a exposar una part de la seva botiga al Saló. "L'any passat no vaig venir perquè l'anterior vaig perdre-hi diners", assegura. Aquest any, però, ho torna a provar i confia que, com a mínim, recuperarà la inversió. Els darrers mesos, Garcia ha notat més que mai una baixada de vendes a la seva botiga: "El client que abans es gastava 100, ara se'n gasta 30". Tot i així, els dos comerciants asseguren tenir força per enfrontar-se a la crisi. 

Per aquestes dates, els seguidors més fidels del còmic trenquen guardioles i escuren butxaques. "Estalvio perquè sempre que vinc m'agrada comprar alguna cosa", explica Sergi Segura.  El saló és ple de novetats i els més profunds amants del còmic no es poden resistir a comprar-les. "Això sí, abans gastava molt més que ara", confessa Segura. El mateix li passa a Eva Sánchez, la seva xicota, que assegura tenir una guardiola especial per a cada edició. 

Les retallades del pressupost familiar s'han notat més que mai en el món de la cultura i sobretot aquells que han vist el Saló abans del 2008, es lamenten dels resultats d'enguany. "Les grans firmes encara ens ho posen més difícil", denuncia Garcia. Així, tot i admetre que l'assistència d'editorials com la mítica Marvel funciona com un gran reclam per a guanyar assistents al Saló, la llibretera denuncia "una competència deslleial". "Crec que han de venir al Saló, però que només han de vendre novetat", es queixa, tot apuntant que si venen també el fons, les petites botigues només tenen l'opció de vendre descatalogats. Amb tot, el Saló de Barcelona és una cita imprescindible tant pels amants d'aquest art com per tots aquells comerciants rastrejadors d'oportunitats.

Una treballadora del Saló del Còmic, aquest any, dedicat al Western Foto: Marina Bou/ Nació Digital