El Síndic exigeix a l'Estat que insti Florentino a tornar la indemnització pel projecte fallit del Castor

Rafael Ribó reclama a l'empresa la devolució d'1,3 milions d'euros

Publicat el 02 de febrer de 2018 a les 12:35

La plataforma Castor, vista des de la costa del Montsià. Foto: ACN


El Síndic de Greuges de Catalunya ha demanat a l’Estat que reclami a l’empresa de Florentino Pérez la devolució de la indemnització d’1.350.729 euros que va cobrar a finals de 2014. Aquest pagament es va produir després del tancament de la fallida plataforma de gas de les costes del Sénia.

El Tribunal Constitucional ha declarat inconstitucional que l’abonament d’aquesta quantitat es pagui a càrrec dels més de 7 milions de consumidors de gas. És per aquest motiu que el Síndic exigeix a l’Estat que actuï davant d’aquesta sentència que ha comportat càrregues als contribuïdors des de l’any 2016 en concepte d’indemnització i manteniment del Castor. El Síndic se suma així a la petició de la Plataforma Ciutadana en Defensa de les terres del Sénia, tal com avançava NacióDigital.
 
“No es pot seguir aplicant cap comissió de cap cobrament. S’ha de produir el retorn de totes les quantitats pagades. El govern espanyol està fugint d’aquesta responsabilitat davant d’una sentència del màxim ordre institucional, clara i sense cap matís”, ha insistit el síndic de greuges, Rafael Ribó, aquest divendres. Precisament per detectar possibles negligències i responsabilitats, el Síndic demanarà a l’executiu espanyol que encarregui una auditoria objectiva sobre les condicions tècniques de la plataforma Castor.
 
Es demanarà un peritatge de danys causats per la plataforma

Segons un informe de Massachusetts Institute of Technology (MIT), del qual ha tingut accés el Síndic, s’exposa que els sismes que van tenir lloc el 2013 són el resultat final de la seqüència de decisions empresarials i tècniques preses per la companyia Escal UGS. Per aquest motiu el Síndic ha remarcat que “demanarem que es torni a fer un peritatge dels danys causats per la plataforma, que porti a una revisió de les reclamacions de responsabilitat patrimonial”.
 
Amb la sentència a la mà, el Síndic ha anunciat que s’adreçarà als promotors d’un recurs presentat pel Govern de la Generalitat, el Parlament de Catalunya i el grup parlamentari socialista al Congrés, que demanin sol·licitar al Tribunal Constitucional l’execució total de la sentència. Ribó ha manifestat que “el govern espanyol no pot defugir d’aquestes obligacions, tal com sembla que pretenia el ministre d’Energia, Turisme i Agenda Digital, Álvaro Nadal, quan va declarar que la indemnització estava acordada prèviament amb l’empresa”.

El Síndic destaca que quan es va acordar el pagament de la compensació d’Escal s’havia d’haver produït després de complir dos requisits: que la plataforma fos operativa en un futur i que en cas d’aturada aquesta no fos causada per una actuació negligent de l’empresa.