El sector del
taxi se suma al dels
professors i als dels
metges i també farà vaga aquest dimecres 25 de gener amb l'objectiu de "col·lapsar
Barcelona". Aquesta primera aturada de quatre hores a la
Gran Via serà la prèvia de la mobilització del 31 de gener i fins al 3 de febrer, en què els taxistes ja han advertit de "bloquejos" coincidint amb la
fira ISE de l'audiovisual que se celebrarà a la
Fira de Barcelona.
El portaveu d'
Élite Taxi,
Tito Álvarez, ha volgut deixar clar que aquest és "l'últim avís" perquè s'acabi amb el sistema de tarifes dinàmiques d'operadors com Free Now i la circulació de VTC que no compleixen els requisits del darrer decret llei. En aquest sentit, Álvarez s'ha mostrat indignat amb el
Departament de Territori, amb qui diu que ha trencat negociacions, després que hagin sorgit 1.173 llicències VTC encara amb un any de vigència. D'aquestes, calcula que la meitat són de les VTC tradicionals.
D'una banda, els taxistes demanen
canvis legals que collin més aplicacions com Free Now i limitin les possibilitats de fer un oligopoli. D'altra banda, reclamen que la Generalitat i la resta d'institucions sancionin les vulneracions del
decret actual que regula les llicències d'empreses com
Uber,
Cabify i
Bolt. Les peticions que fan els taxistes són tres. I si no es compleixen totes tres, prometen mantenir el conflicte de mobilitat. La primera, que hi hagi un canvi de normativa que especifiqui que aplicacions com Free Now -que serveixen per connectar usuaris amb taxistes i organitzar trajectes- siguin considerades
"operadores de transport" i no companyies de la societat de la informació.
[noticiadiari]2/251447[/noticiadiari]
En segona instància, es demana que es limiti a
un màxim del 15% del total de taxis adscrits a cada operador de transport -com Free Now, però també com Uber o Bolt, que inclouen taxis a la seva flota- per evitar "monopolis o oligopolis" que després utilitzin aquesta força per apujar preus o liberalitzar el sector. I, per últim, que els cossos de seguretat i l'administració
sancionin tots els vehicles que actualment operin sense llicència, després que hagi entrat en vigor el darrer decret català del sector, que limita les autoritzacions.
El conflicte entre el taxi clàssic i Free Now
La relació entre el sector del taxi clàssic i la manera d'operar de Free Now ha anat escalant la tensió fins a arribar al seu punt àlgid aquest inici de 2023. Un dels motius clau de la protesta taxista és que Free Now segueix pressionant per aplicar els sobrecàrrecs propis que havia decidit imposar a la seva flota de Catalunya i que l'
Institut Metropolità del Taxi (IMET) va declarar inaplicables. Es tracta de dos càrrecs afegits als trajectes habituals d'un taxi qualsevol: el de servei (0,80 euros per trajecte) i el d'alta demanda (entre 0,05 i 1,50 euros, segons el moment i la disponibilitat de vehicles).
Uber, Cabify i Bolt: operatius però sancionats
I tot i que inicialment l'actual situació de les plataformes com Uber, Cabify i Bolt amb les
llicències VTC no havia d'ocupar un paper central en la protesta dels taxistes, finalment la indignació pel desgavell entre administracions ha tornat a posar aquest debat al centre de les queixes dels conductors del servei públic. El motiu és que, tot i estar operatius i oferir un servei habitual a la ciutat, els conductors de vehicles amb llicència VTC d'aquestes companyies s'han trobat els darrers dies que, cada vegada més, s'exposen a sancions per part de la Guàrdia Urbana de Barcelona. I a la retirada del cotxe, que se'n va a parar al dipòsit municipal. Així i tot, aquestes actuacions no són uniformes, segons expliquen tant fonts d'Élite Taxi com gestores de diverses llicències VTC d'Uber a aquest diari. Per motius contraposats, però tots dos bàndols estan indignats davant aquesta situació.