El Tribunal de Comptes avisa que Espanya dedica el 95% dels fons a l'AVE

Fernando Pascual Gil, auditor de l'organisme, denuncia que el tràfic està "molt per sota de les expectatives" i reclama connectar els ports amb la línia ferroviària

Publicat el 28 d’agost de 2016 a les 08:09
Cada dia menys de quatre trens de mercaderies utilitzen el tram Figueres-Perpinyà per travessar la frontera, mentre que 19.000 camions ho fan per carretera. "Encara estem lluny de les xifres de tràfic que eren l'objectiu", lamenta l'auditor del Tribunal de Comptes Europeu Fernando Pascual Gil, un dels autors d'un informe de l'organisme que denuncia el "rendiment insuficient" del corredor mediterrani. 

95% dels fons destinats a l'AVE

"En termes de finançament comunitari, més fons europeus han estat dedicats a Espanya a l'alta velocitat que a les necessitats del transport de mercaderies en ferrocarril", assegura l'auditor durant l'entrevista amb l'ACN, que precisa que "el 95% dels fons entre el 2007 i 2013 s'han dedicat a l'AVE". En aquest sentit, avisa que les empreses poden perdre competitivitat. "Si el ferrocarril no aconsegueix complir amb les expectatives de les indústries, es veuen obligades a utilitzar el transport per carretera, que probablement sigui el més contaminant", destaca."

En els tres primers anys de funcionament de la connexió ferroviària Figueres-Perpinyà, del 2011 al 2013, el nombre anual de trens de mercaderies va ser de 357, 636 i 931, respectivament, davant de l'objectiu de 8.665 trens de mercaderies marcat pel primer any i el de 19.759 previst pel 2019. "Físicament la secció internacional està construïda, els diners no han desaparegut, però és veritat que quan fem referència al tràfic de mercaderies, està molt per sota de les expectatives", assenyala Pascual Gil.

Les connexions dels Ports de Barcelona i Tarragona necessàries

L'auditor del TCE culpa "els problemes de coordinació entre l'estat francès i Espanya" dels mals resultats d'aquest tram, assenyalant en concret que de la part catalana "encara queda per connectar la línia a determinats ports o indústries". La connexió del Port de Barcelona "s'ha començat, però en queden d'altres, com la de Tarragona, o la de les indústries" concretes, destaca Pascual Gil. Infraestructura que considera prioritària per millorar el servei."Per veure els resultats la línia completa i la connexió a tots els ports propers i a les indústries s'ha de fer. Porta temps, o és una qüestió de prioritats", indica.

Pascual Gil remarca que "la gestió del trànsit, la falta de liberalització a la pràctica i el problema de transparència" afecten el corredor mediterrani de mercaderies, però "no exclusivament". "Els problemes que el Tribunal de Comptes ha pogut identificar s'apliquen a diversos corredors", puntualitza. Per això, el TCE demana a la Comissió Europea i els estats membres que analitzin bé com inverteixen els diners i els adverteix que, a aquest ritme, no assoliran els seus propis objectius de traslladar el transport de mercaderies de la carretera al ferrocarril.