Des de l’1 de gener fins al 31 de desembre de 2023, 150 persones han mort en 134 accidents mortals a les carreteres catalanes. El nombre de víctimes mortals representa una reducció del 14,3% respecte al 2019. Si ens fixem només en els accidents mortals en zona interurbana, el 2023, hi ha hagut una reducció del 16,8% respecte al 2019. En el cas dels ferits greus en zona interurbana, les dades de reducció són similars: el 2023 (713) hi ha hagut un descens del 8,4% respecte al 2019 (778).
Analitzant el marc temporal del 2023 quant a la sinistralitat viària a la xarxa viària interurbana, cal remarcar que el mes de juliol (amb 20 víctimes mortals) i els mesos d’abril (17 morts), gener i març (14 morts cadascun), han estat els períodes amb pitjor sinistralitat. En canvi, els mesos de febrer (6 morts), maig i juny (10 morts) han estat els mesos en els quals la sinistralitat ha estat més baixa, amb percentatges de reducció respecte al 2019 fins al 40%.
La reducció més accentuada d’accidents mortals en zona interurbana es registra en el cas dels vehicles que pateixen el sinistre sols. En concret, una reducció del 30,6% respecte al 2019. En canvi, destaca l’augment dels atropellaments en un 9,1% respecte al 2019. El 2023 n’hi ha hagut 12. Pel que fa a les col·lisions frontals, l’any passat n’hi va haver 36, un 7,7% menys que al 2019.
Aquest 2023, els col·lectius vulnerables, motoristes (52 morts), ciclistes (4 morts) i vianants (13 morts) sumen 69 víctimes mortals. Això representa un 46% del total de víctimes mortals. Respecte al 2019, la sinistralitat dels motoristes ha augmentat en un 6% i en el cas dels vianants ha mort un vianant més respecte al 2019. En canvi, el col·lectiu dels ciclistes ha disminuït la seva sinistralitat en un 55%.
[noticiadiari]2/267165[/noticiadiari]
L'increment de motoristes morts ha portat la Direcció General de Trànsit a impulsar noves normatives de circulació per a aquest col·lectiu. Els usuaris de vehicles de dues rodes hauran d'anar equipats amb casc integral i guants homologats per circular per vies interurbanes i, a més, el permís B no serà suficient per pilotar una moto. S'haurà de fer un curs teòric obligatori abans de conduir una moto de 125.
Tot i que la mortalitat a les vies catalanes ha disminuït a la franja superior als 65 anys, el 2023 ha augmentat tant entre els 55 i els 64, entre els 0 i 14, entre els 35 i els 44 i entre els 15 i 24.
El dia de la setmana més perillós ha estat el diumenge i, concretament, a les tardes. El 49% de les víctimes mortals ha estat en dies feiners, mentre que el 51% ha sigut els caps de setmana o festius. La franja de tarda és la que acumula més víctimes mortals, amb gairebé la meitat dels morts, respecte als matins i les nits.
Es redueixen un 14% els morts a les carreteres catalanes
Els diumenges a la tarda són el moment més perillós de la setmana, el juliol és el mes amb més víctimes mortals i augmenta un 6% la sinistralitat dels motoristes
ARA A PORTADA
Publicat el 15 de gener de 2024 a les 13:48
Et pot interessar
-
Societat El temps d'aquest dilluns 25 d'agost: núvols a tot el país i pluges
-
Societat Alerta per una ciberestafa en què simulen que Lidl t'ofereix un premi
-
Societat Mor una dona per les ferides de l'hèlix d'un vaixell a Xàbia
-
Societat El crit de les pregoneres de la Festa Major de Sants contra la inacció política
-
Societat Els usuaris de l'R3 temen de cara al setembre: «No són problemes tècnics, són negligències»
-
Societat Es recuperen les freqüències a les línies R2Sud, R13, R14, R15, R16 i R17