Europa desmenteix Espanya i afirma que la Moncloa mai ha demanat l'oficialitat del català

El Consell de la UE rebat el ministre Albares i confirma que per reconèixer una nova llengua no s'han de reformar els Tractats, sinó que els estats membre ho decideixin per unanimitat

Publicat el 01 de juliol de 2023 a les 08:10
Garrotada d'Europa a Espanya. Una iniciativa coordinada per Plataforma per la Llengua i l'eurodiputat irlandès Chris MacManus ha aconseguit que el Consell de la Unió Europea (UE) desmenteixi per escrit el ministre d'Afers Exteriors del govern espanyol, José Manuel Albares que, a finals del 2022, va afirmar que l'executiu socialista de José Luis Rodríguez Zapatero va reclamar l'oficialitat del català a la UE l'any 2004. Albares, però, també va defensar que això no havia estat possible perquè calia reformar els Tractats. 
 
Ha costat uns mesos que Europa es pronunciés, però finalment, la insistència ha donat els seus fruits i el Consell ha confirmat que la Moncloa mai ha demanat que la llengua catalana esdevingui un idioma oficial a la Unió. A més a més, ha precisat que per obtenir-ho no cal modificar res, simplement s'ha de decidir per unanimitat entre tots els estats membre a través del reglament que fixa les llengües oficials.

[noticiadiari]2/259034[/noticiadiari]
El president espanyol, Pedro Sánchez, ha arrencat aquest dissabte la presidència rotatòria de la UE des de Kíiv (Ucraïna), que ocuparà el govern espanyol sortint de les eleccions espanyoles del 23-J fins a finals d'any. Liderar la Unió és una responsabilitat que toca aproximadament cada 13 anys i, aprofitant l'avinentesa, Plataforma per la Llengua ha sol·licitat que l'Estat col·loqui temes en l'agenda europea, com ara el català. 

En aquest sentit, l'entitat ha demanat modificar el Reglament núm. 1 del 1958 del Consell per incloure la llengua catalana com un altre idioma oficial a la UE. Una acció que, han subratllat des de la Plataforma, ja s'ha fet fins a set vegades des de la creació de la Unió.

[plantillavirals]