Els familiars de les víctimes de Germanwings han demanat que s'impulsi un canvi legislatiu a escala europea per agilitar la comunicació de baixes mèdiques i que els metges notifiquin els casos de forma immediata a les companyies. Ho ha explicat Lourdes Bonet, presidenta de l'Associació Afectats pel Vol Germanwings 9525, en una entrevista amb l'ACN, coincidint amb els deu anys de la tragèdia als Alps.
Alhora, ha insistit en la necessitat que les companyies aèries compleixin les recomanacions europees per endurir els controls sobre els pilots. Ha afirmat que aquesta mena de mesures són claus per "minimitzar" el risc que una desgràcia com aquesta torni a passar i ha reclamat una major implicació de l'Estat. El 24 de març vinent es compliran deu anys de l’accident de Germanwings que va suposar la mort de 150 persones, una cinquantena de les quals catalanes. Un total de 67 eren d'origen alemany, de les quals 16 eren estudiants d'intercanvi d'un institut de Llinars del Vallès.
El sinistre va ser el novè amb víctimes mortals amb origen a l'Aeroport del Prat. Aquell dia, el copilot de l’aeronau, Andreas Lubitz, va estavellar el vol que anava de Barcelona a Düsseldorf (Alemanya), contra els Alps francesos. Lubitz, de 28 anys, va aprofitar que es va quedar sol al control de l'avió i va bloquejar la porta perquè ningú més pogués impedir-li fer caure l'aparell després de desbloquejar-ne el pilot automàtic.
Què demanen des de l'associació?
L'autor dels fets estava de baixa i en tractament psicològic, dues circumstàncies que va amagar a l'empresa. Deu anys després del tràgic succés, les famílies de les víctimes reconeixen que s’han assolit alguns avenços com ara l'exempció fiscal de les beques dels orfes de l'accident, però han assegurat que encara hi ha molt camí per recórrer.
Lourdes Bonet, presidenta de l'Associació Afectats pel Vol Germanwings 9525, ha assegurat que la principal fita que es planteja l’organització és aconseguir que “almenys als països de la Unió Europea hi hagi un canvi legislatiu per agilitar la comunicació de baixes mèdiques”.
“El copilot de Germanwings tenia la baixa d’un metge des del 12 de març fins al 30 de març per un problema mental que s’ha conegut després per la investigació”, ha comentat Bonet que ha dit que tot i no conèixer el motiu, “si l’aerolínia hagués sabut que Andreas Lubitz estava de baixa, ja només per això no l’hauria deixat anar a treballar”.
Ha recordat que a l'Estat, després d’una llarga reivindicació de l’associació, el 27 de desembre de 2022 va prosperar una reforma de les baixes mèdiques perquè les comunicacions dels treballadors entre la Seguretat Social i les empreses es fessin de forma telemàtica. “Va ser un gran avenç, perquè d’aquesta forma el procés es fa automàticament, l’empleat va al metge i el doctor de capçalera, via mútua d’accidents laborals, comunica la situació a l’empresa”, ha explicat. Per Bonet, aquest procés garanteix que les companyies coneguin la situació en què es troben els treballadors ràpidament, sense vulnerar la seva privacitat.
Millores en les indemnitzacions
En un altre ordre de coses, s’ha referit a les indemnitzacions que els familiars de les víctimes d’aquest sinistre han rebut. Ha explicat que es tracta d’un tema personal de cada família i que l’associació no ha intervingut en aquest procés, més enllà d’intercedir en un primer moment perquè els afectats poguessin rebre l’assessorament i acompanyament legal necessari. Ha indicat que en el cas de Germanwings les compensacions econòmiques van haver-se de tramitar a través de les asseguradores i ha recordat que una petita part d’afectats, que no estaven conformes amb les quantitats que es van posar sobre la taula, van recórrer a la via judicial.
Bonet ha lamentat que el valor de les indemnitzacions sigui molt variable i ha explicat que a l’hora de calcular-se les compensacions a percebre hi interfereixen factors tan diversos com si el bitllet d’avió es va comprar amb targeta de crèdit, si la persona que va morir viatjava per feina, o si la seva retribució econòmica era major o menor.
A banda del tradicional acte que l'Associació Afectats pel Vol Germanwings 9525 duu a terme cada 24 de març a l’Aeroport del Prat i que enguany comptarà amb la participació del president de la Generalitat, Salvador Illa, coincidint amb el desè aniversari dels fets l'organització ha previst una commemoració especial que es farà el dia 6 d’abril a Montserrat.
Bonet ha explicat que aquest 2025 l’organització volia tenir “un acte de record” i ha dit que van posar-se en contacte amb el monestir de Montserrat perquè pogués ajudar-los a crear un espai de record de les víctimes més a prop de casa. “No oblidem que ells van morir en una muntanya i per als ciutadans de Catalunya Montserrat és una muntanya amb un significat molt important”, ha indicat.