Sorpresa d'última hora a l'Audiència de Barcelona. En el penúltim dia del judici pel cas Neymar, la Fiscalia ha modificat les seves conclusions provisionals i ha anunciat que retira l'acusació a tots els encausats pel "cas Neymar 2". Ho ha dit tot just aquest divendres durant el tràmit de conclusions definitives pel judici que encara ara continua a la sala.
Inicialment, el fiscal demanava una condemna de dos anys de presó per al jugador pel seu traspàs des del Santos FC per al Barça i cinc anys de presó per al que va ser president aleshores del club Sandro Rosell per presumpta estafa i corrupció entre particulars pel fitxatge del brasiler. Ara, en el seu informe final, molt més curt del previst a causa de la petició d'absolució, el fiscal ha dit que no s'ha pogut demostrar que els contractes entre el Barça, Neymar i el Santos fossin delictius.
Així, segons ell, durant el judici s'ha demostrat, com a màxim, que "més de quatre acusats han trepitjat "amb alegria" el codi civil brasiler i el català, a banda del reglament de la FIFA, però "no s'ha demostrat que hagin trepitjat el codi penal". Amb tot, el fiscal ha conclòs que el DIS "té dret a pensar que el traspàs de Neymar Jr havia de suposar més benefici, però s'ha equivocat de jurisdicció, hauria d'haver anat a la jurisdicció civil". Per fer aquestes afirmacions, el fiscal s'ha basat, sobretot, en els informes que van fer dos antics advocats de la FIFA, que ha qualificat de "pericial civilista" i que evidencia, segons ell, que l'incompliment del contracte no té res a veure amb el dret penal.
També ha assegurat que si els diners avançats pel Barça a Neymar eren un "suborn", com ha assegurat DIS, és molt poc habitual que es plasmi en un contracte i, per tant, "cal demostrar-ho molt bé". En aquest sentit, ha recordat que en el cas "Neymar 1", Rosell i Bartomeu van pactar amb la Fiscalia per acceptar que els diners pagats a Neymar eren part del salari futur del jugador, i que havien de pagar-ne els impostos corresponents.
Per al fiscal, el mercat futbolístic d'elit és un mercat de lliure concurrència, però els clubs intenten limitar o eliminar els equips competidors perquè no s'enduguin els seus jugadors a baixos preus. En aquest sentit, ha defensat les clàusules de rescissió, el dret dels jugadors a triar on volen jugar i el dret dels clubs d'arriscar-se a fitxar joves jugadors amb projecció de futur.
Per la seva banda, les acusacions particulars de DIS i del sindicat de futbolistes brasilers han reiterat les mateixes conclusions, modificant lleugerament algunes xifres econòmiques. Sí que han retirat l'acusació contra la mare de Neymar, cosa que fa que quedi automàticament absolta. DIS ha demanat cinc anys de presó per a Rosell, Bartomeu i Neymar. Als dos expresidents blaugrana també els ha demanat 195 milions d'euros de multa i set anys i mig d'inhabilitació per a càrrecs directius. Al futbolista li ha demanat 149 milions d'euros de multa i la seva inhabilitació per a jugar durant el temps de condemna.
Les defenses han demanat l'absolució dels seus defensats i que les acusacions particulars siguin condemnades a pagar les costes del judici. L'advocat del Barça ha demanat l'absolució i, en cas de condemna, l'atenuant de dilacions indegudes. El dilluns serà el torn de l'informe final de les acusacions particulars i de les defenses, i es preveu que a última hora de la tarda sigui el torn de l'última paraula dels acusats.
[h3] Rosell assenyala Tito Vilanova [/h3]
Abans de la decisió de la Fiscalia, Rosell ha assegurat que va acceptar fitxar de Neymar poc abans que acabés el seu contracte amb el Santos perquè ho va demanar el llavors entrenador del club Tito Vilanova, que va morir l'any 2014.
Rosell ha decidit contestar només a les preguntes del fiscal i de les defenses en declarar com acusat en el judici. "Per què es van pagar 17 milions? Perquè ens van enxampar de bon peu, el millor era esperar-se sis mesos i pagar zero. Però li vam fer cas a l'entrenador", ha dit Rosell en exposar per què van fitxar el davanter poc abans que quedés lliure de drets. En aquesta línia, l'expresident blaugrana ha detallat que va ser Vilanova qui li va demanar avançar el fitxatge de Neymar (que estava previst per al 2014, però es va fer el 2013) quan va anar a visitar-lo a Nova York, on seguia tractament mèdic pel càncer que patia.
El 2011, el Barça va signar un contracte amb Neymar per assegurar el seu fitxatge el 2014, en el qual li va prestar 10 milions com a prima de fitxatge i li va assegurar 40 milions més quan es fes el traspàs, quelcom que ha descrit com una mena de "contracte d'arres" d'un habitatge, per tenir el dret futur i prioritari.
Rosell també ha explicat que la renegociació del sou de Neymar pactat prèviament era degut a l'increment del valor del futbolista, a qui perseguien molts clubs europeus, així com al seu creixement en l'àmbit del màrqueting.
La Fiscalia retira l'acusació a tots els encausats pel «cas Neymar 2»
Considera que no s'ha pogut demostrar que els contractes entre el Barça, el davanter brasiler i el Santos fossin delictius i, com a màxim, apunta que s'ha demostrat que els acusats han trepitjat "amb alegria" el codi civil brasiler i català
ARA A PORTADA
-
-
Salvador Illa i Carles Puigdemont obriran el curs amb una reunió a Brussel·les Oriol March | Lluís Girona Boffi
-
Junqueras assegura que Junts s'ha interessat per la proposta de finançament d'ERC: «És un pas endavant» Sara Escalera
-
Illa promet la «lletra petita» del finançament aviat per aplanar els pressupostos amb ERC Bernat Surroca Albet
-
L'avió de Von der Leyen aterra d'emergència per un presumpte atac rus que l'ha deixat sense GPS Redacció
Publicat el 28 d’octubre de 2022 a les 12:46
Actualitzat el 28 d’octubre de 2022 a les 14:41
Et pot interessar
-
Societat Meta ha creat xatbots sexualitzats de Scarlett Johansson, Taylor Swift i altres famoses
-
Societat El temps d'aquest dimarts 2 de setembre: torna l'estabilitat
-
Societat Troben «restes humanes» en les vies d'un tren d'alta velocitat entre Madrid i Barcelona
-
Societat Quatre noves línies i una seixantena de millores: novetats a la xarxa de busos interurbans
-
Societat Demostren que els grups de suport redueixen l'estrès en cuidadors de persones amb demència
-
Societat Les carreteres catalanes més mortíferes del 2025: les tres primeres acumulen el 25% de les defuncions