La sorpresa de Javier Milei, l'ultra que ha guanyat contra tot pronòstic les primàries a l'Argentina

La victòria de l'economista, que aconsegueix més del 30% dels vots, empeny el país a l'abisme d'una agenda marcada per l'extrema dreta i relega el peronisme a la tercera força

Publicat el 14 d’agost de 2023 a les 12:04
El candidat ultradretà i ultraliberal Javier Milei ha donat la sorpresa i s'ha convertit en el candidat més votat en les eleccions primàries a la Presidència de l'Argentina, les PAS, capitalitzant un vot de descontentament que, segons les seves pròpies paraules, espera que serveixi per posar fi a l'octubre al "model de la casta".

Milei, del partit La Llibertat Avança, té el 30,14% dels vots, que equival a més de set milions de persones que li han dipositat la seva confiança, segons les dades oficials recollides pel diari argentí La Nació. Mentrestant, la coalició opositora Junts per al Canvi ha obtingut el 28,27% (més de 6,5 milions de votants) i el peronista Unió per a la Pàtria (UP) ha aconseguit el 27,19% (uns 6,3 milions de suports).

"Que marxin tots. Aquesta alternativa competitiva no només acabarà amb el kirchnerisme, sinó que eliminarà la casta parasitària, absurda i inútil d'aquest país", ha declarat Milei després de conèixer-se els primers resultats oficials, al final d'una jornada electoral en què la participació ha rondat el 70%. "Estem davant de la fi del model de la casta, basat en aquesta atrocitat que diu que on hi ha una necessitat, hi ha un dret, però s'oblida que aquest dret s'ha de pagar", ha afegit el candidat ultraliberal, que ha assegurat que aquesta victòria és "el primer pas per a la reconstrucció" de l'Argentina.

A més a més, Milei, que no arribava al 20% en intenció de vot en les enquestes prèvies els comicis, ha celebrat ser tant la força més triada individualment com els més votats en l'àmbit de partits i ha demanat als "argentins de bé" que s'uneixin a "la revolució liberal" per "treure" els polítics que "no volen canviar".

A Junts per al Canvi, els vots s'han dividit entre l'exministra de Seguretat, Patricia Bullrich, molt pròxima al líder opositor Mauricio Macri (amb el 16,99%) i el cap de Govern de la Ciutat Autònoma de Buenos Aires, Horacio Rodríguez Larreta (amb l'11,28%). "Gràcies a tots els argentins que han donat suport a tot el país. Enhorabona a Patricia Bullrich pel triomf en aquestes primàries que amb molt de respecte i serietat hem tirat endavant", ha publicat Larreta en el seu compte de Twitter en conèixer-se els primers resultats oficials.

Per a Bullrich, la seva coalició ha donat aquest diumenge "un pas important" cap a l'"esperança", ja que considera que els resultats evidencien que la ciutadania reclama "un canvi d'arrel" que impliqui deixar enrere la corrupció i posar fi al "balafiament" econòmic. Ara, resten amb "els braços oberts a tothom" els mesos que queden fins a l'octubre.
 

El peronisme, el gran derrotat

Per part de la peronista Unió per a la Pàtria s'havien presentat el ministre d'Economia, Sergio Massa, amb el 21,35%, i Juan Grabois, líder d'una de les forces més a l'esquerra de la coalició oficialista i que ve dels moviments socials, que ha rebut el 5,84% de suports, segons l'estimació al 90%.

Massa aspira a recuperar la "transversalitat" de l'expresident Néstor Kirchner per remuntar posicions i tenir opcions en la cita definitiva. En aquest sentit, ha negat que l'esquerra estigui derrotada -promet barallar "fins a l'últim minut"- i ha advertit que la política argentina queda ara "dividida en terços", alertant alhora dels riscos que implicarien algunes de les propostes més radicals de Milei, que ha plantejat dolaritzar l'economia, tancar el Banc Central i mà dura contra la delinqüència.

També Grabois creu que hi ha marge de millora. "Si UP prioritza les reivindicacions dels de sota, compromisos concrets amb aquells que no tenen casa o viuen en un barri sense les condicions adequades, d'aquells que conreen i protegeixen la terra, dels informals i de l'economia popular que no arriben a final de mes... Si reprenem fermament la bandera de la sobirania i la recuperació dels béns comuns no tinc dubte que es pot derrotar qualsevol proposta deshumanitzant", ha publicat a les xarxes socials.

Les PAS solen ser una radiografia de l'estat d'ànim del país. En aquest cas, han deixat en evidència el descontentament que sent la ciutadania amb la classe política, cosa que ha quedat reflectida, per exemple, amb percentatges elevats d'abstenció i de vot en blanc. En aquestes eleccions primàries també s'ha elegit els candidats a renovar una part del Congrés Nacional, així com la terna que lluitarà per a assumir el control de les províncies, entre ells el futur cap de Govern de la Ciutat Autònoma de Buenos Aires i altres càrrecs executius locals i municipals.

D'aquesta manera, el rival a batre és Junts per al Canvi, que ronda el 56%, i especialment Jorge Macri, que s'ha imposat per un punt i mig en la pugna interna enfront de Martín Lousteau. Més renyida es presenta la disputa pel lloc de governador de Buenos Aires, si bé l'actual responsable, Axel Kicillof, ha conservat la primera posició enfront dels envits de l'oposició.