L'Audiència de València reobre el cas de l'accident de metro del 2006

La causa arribarà a judici, després de ser arxivada, 12 anys després de la mort d'una quarantena de persones

Publicat el 19 de febrer de 2018 a les 13:35
L'Audiència Provincial de València ha ordenat reobrir el cas que investiga les causes de l'accident del metro ocorregut a València el 3 de juliol de 2006 per a poder prendre declaració a diversos exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), entre ells la directora en el moment de l'accident, Marisa Gracia.

D'aquesta manera, tal com assenyala el diari valencià La Veu, la sala deixa sense efecte la resolució del 7 de juny de 2017 de la jutge instructora Nieves Molina i accepta els recursos interposats per la Fiscalia i la defensa de les víctimes contra l'arxivament del cas.

Amb la decisió comunicada aquest dilluns, és la segona vegada que l'Audiència rectifica la titular del Jutjat d'Instrucció número 21, que el passat mes de juny va decidir arxivar, per tercera vegada, el cas. Així doncs, els magistrats de la secció segona de l'Audiència Provincial consideren que existeixen motius per a jutjar els exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana per a depurar possibles responsabilitats en l'accident.

En aquest sentit, segons detalla el mateix diari, l'Audiència ordena prendre declaració a Marisa Gracia, així com als exdirectius Juan José Gimeno Barberá, Vicente Antonio Contreras Bornez, Manuel Sansano Muñoz, Francisco García Sigüenza, Sebastián Argente Cuesta, Luis Miguel Domingo Alepuz i Salvador Orts Pardo, com a pas previ per a la celebració del judici.

Xoc de criteris i diversos arxivaments

No és la primera vegada que el criteri de l'Audiència i el de la jutge instructora xoquen, atés que aquesta última sempre ha mantingut que la responsabilitat penal va quedar extingida amb la mort en l'accident del maquinista, de manera que, així, es limiten les causes a l'excés de velocitat. La causa es va arxivar per segona vegada en desembre de 2007, decisió confirmada per la Secció Primera de l'Audiència Provincial en maig de 2008. En gener de 2014 la secció segona de l'Audiència va ordenar la reobertura a petició de la Fiscalia i contra el criteri de la instructora, que en juny de 2017 va tornar a arxivar el cas al·legant que no existien responsables penals en no veure acreditat que en el sinistre hi haguera un "incident, un error o mal estat del material mòbil o de la infraestructura".

"Satisfacció" entre els familiars de les víctimes

Els familiars de les víctimes, que sempre han mantingut que l'accident es va produir per un cúmul de circumstàncies entre les quals es troba la manca de manteniment de la Línia 1 de Metrovalència i en especial l'absència d'una balisa que impedís que el comboi entrés amb més velocitat de la permesa en la corba on es va produir el descarrilament, han rebut amb satisfacció la notícia. La presidenta de l'Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol (AVM3J), Rosa Garrote, ha expressat, en declaracions a Diari La Veu, la seva satisfacció perquè s'hagi estimat un dels recursos de l'associació amb el qual demanaven que el jutjat cités a declarar Marisa Gracia i altres 5 directius imputats que encara no ho havien fet.