L'autobús contra els transsexuals i més missatges polèmics: dels lemes d'E-Cristians a la infanta Cristina

La iniciativa d'HazteOir, investigada per la Fiscalia i criticada per les institucions, actualitza el debat sobre els límits de la llibertat d'expressió

Publicat el 01 de març de 2017 a les 14:50
Poques hores després que l'autobús de color taronja llampant de la plataforma ultracatòlica HazteOir comencés a circular a Madrid, la polèmica ha transcendit les xarxes socials. Els missatges que figuren a la carroceria del vehicle -"Los niños tiene pene", "Las niñas tienen vulva", "Si naces hombre, eres hombre" o "Si eres mujer, seguirás siéndolo"-, provocat reaccions d'organitzacions, partits i institucions. La fiscalia de Madrid ha obert una investigació i ja ha immobilitzat l'autobús per "incitar a l'odi". També han sorgit les primeres iniciatives ciutadanes per oposar-se a la campanya, amb una recollida que supera les 75.000 firmes.

HazteOir, que pretén dur la campanya a Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Cugat del Vallès aquest divendres i dissabte, s'ha trobat amb l'oposició de les autoritats de les respectives ciutats. La regidora de Feminismes i LGTBI de l'Ajuntament de Barcelona, Laura Pérez, ja ha avisat que l'autobús "no és benvingut" i que s'acolliran a la llei per tal d'impedir-ne l'entrada al nucli urbà. En la mateixa línia, l'alcaldessa de Sant Cugat del Vallès, Mercè Conesa, ha titllat els missatges d'intolerants

La polèmica ha reobert de nou el debat sobre els límits de la llibertat d'expressió. Mentre que alguns al·leguen que l'expressió d'idees i opinions de forma lliure té uns límits, com la vulneració d'altres drets fonamentals -la dignitat dels nens transsexuals en aquest cas-, altres consideren que com més gran sigui la protecció d'aquest dret més forta serà la democràcia. Una controvèrsia que ve precedida per moltes altres polèmiques.
 

Una campanya del grup ultracatòlic E-Cristians.


Les campanyes d'E-Cristians

La frase de Gandhi -"Cuando todos te abandonan, Dios sigue contigo"- va ser l'eslògan escollit per l'associació ultracatòlica E-Cristians per a una de les seves campanyes, que tenien els autobusos de Barcelona com a aparador. L'acció d'aquell 2009 va ser una resposta a la campanya d'associacions que reivindicaven principis contraris als defensats per plataformes de creients, amb lemes com aquests: "Probablemente Dios no existe. Deja de preocuparte y disfruta de la vida". E-Cristians va mostrar el seu malestar amb un missatge cridaner. 

Dos anys més tard, l'organtizació ultracatòlica va acusar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de relegar els anuncis antiavortistes que la institució volia col·locar als autobusos, fet que va ser negat per l'empresa. La campanya en qüestió es denominava Mucho en común i, segons E-cristians, contenia un alt contingut cívic.

Anuncis polèmics en el transport públic de Barcelona

Barcelona va prohibir el 2013 que els seus mitjans de transport públic divulguessin l'anunci d'un libre crític amb els principals càrrecs de CiU i PSC, que portava per títol "Artur Mas: on són els meus diners?". I el 2014, també es va retirar la imatge de la infanta Cristina vestida de princesa Disney aixecant el dit cor, acompanyada d'un "No lo sé, no me consta, no me acuerdo". Tots aquests precedents van generar una viva discussió a les xarxes socials. 
 

Imatge sobre el polèmic anunci de la infanta Cristina, extreta de les xarxes socials.