Aquesta setmana han muntat una parada amb menjar a la plaça del Raspall, a les festes alternatives de Gràcia, per crear una caixa de resistència de suport mutu. Des de fa alguns anys que els hotels han optat per externalitzar el servei de neteja de les habitacions, fet que ha coincidit amb la crisi i l'auge imparable de Barcelona com a destí turístic. Una pràctica habitual és contractar les noies per mitja jornada, però obligar-les a fer un nombre d'habitacions que implica treballar més hores. La feina és exigent físicament, i s'hi suma la pressió psíquica.
Primer cal obrir la porta i després les cortines, treure les escombraries, aixecar els llits i retirar el que hi hagi a sota, aconseguir que els llençols nets quedin com premsats, deixar la tassa de vàter ben neta, treure els pèls de la banyera i un llarg etcètera. "És una feina molt repetitiva, i a vegades ens trobem l'habitació molt desordenada", ha insistit Maria, nom fictici per evitar cap represàlia de l'hotel on treballa. Fins fa poques setmanes estava en un d'una estrella de La Rambla, a prop de la Boqueria, però amb un estàndard de neteja d'un de tres, ha precisat. Està de baixa per un dit del peu trencat i l'han acomiadat. L'última reforma laboral del govern Rajoy ho permet. Ara ha canviat l'empresa externa que s'encarrega de la neteja en aquest establiment hoteler i potser la tornin a agafar.

La parada de Las Kellys de Barcelona a la plaça del Raspall, amb Isabel Rodríguez. Foto: Jordi Bes
Li feien fer entre 13 i 17 habitacions diàries, amb un contracte d'obra i servei de cinc hores però amb un horari de sis. A vegades li tocava fer un parell d'hores més sense cap compensació, especialment quan netejava habitacions on s'havien allotjat clients que ja deixaven l'hotel, perquè llavors cal fer-les més a fons. Fins i tot ella mateixa inspeccionava que les seves companyes complissin els estàndards de neteja obligatoris. "Jo cobrava 1,80 euros per habitació. És l'empresa externa la que realment explota", ha considerat. El turista que s'hi allotgi la setmana entrant en una doble pagarà entre 125 i 175 euros la nit.
Ana, que en realitat té un altre nom, també depèn d'una subcontracta. Treballa en un hotel de tres estrelles del Gòtic, a prop de la Via Laietana. Les habitacions es poden comercialitzar per 150 euros la nit, però ella en rep 1,80 euros. A vegades ha hagut de netejar també els "enormes" pisos turístics que el mateix propietari té a prop. Ara li toca netejar la cuina i el restaurant, però amb "l'hora sobrant" ha de fer habitacions. Si no en fa unes 60 mensuals, no percep el sou mensual d'uns 600 euros. Fa anys, quan la contractava una empresa temporal, cobrava 9,5 euros l'hora i uns 1.500 mensuals.
Se senten abandonades pels sindicats
Aquestes cambreres de pis van decidir constituir l'associació de Las Kellys des de fa uns mesos, i n'hi ha d'altres de similars en ciutats turístiques com Madrid, Lanzarote i Benidorm. Moltes s'han sentit abandonades pels sindicats. A més de queixar-se dels salaris, tenen altres reivindicacions. Moltes tenen contracte de netejadora, quan els correspondria de cambrera de pis, i no cotitzen totes les hores que treballen. També demanen que se'ls reconegui com a malalties professionals les lumbàlgies, les tendinitis i els problemes cervicals; que puguin tenir jubilació anticipada; que les jornades estiguin acordes a la feina (que no es facin contractes de mitja jornada quan hi ha feina per jornada sencera) i promoure la conciliació familiar.
Cobrar 1,80 euros per habitació contrasta amb els preus dels hotels, que poden ascendir a 100, 200, 300 o uns centenars d'euros més. "Jo no ho anomeno precarietat, sinó esclavatge", ha afirmat Isabel Rodríguez, que a més d'impulsar Las Kellys també és sindicalista. Recorda que fan una feina essencial als hotels, perquè si no netegen una habitació, no es pot posar a disposició dels clients. A la pressió física que pateixen aquestes treballadores pel que implica la feina de neteja s'hi suma la psíquica perquè tinguin les habitacions a punt l'abans possible. Algunes treballen medicades. "És una feina duríssima", ha subratllat.
Els sous de l'hostaleria, els més baixos de Barcelona
Que els salaris de l'hostaleria són baixos s'evidencia en l'informe que l'Ajuntament ha fet públic aquest mes sobre sous mitjans dels assalariats, i que recull dades del 2014. Els d'aquest sector són els més baixos, amb una mitjana de 15.055 euros bruts anuals, gairebé la meitat del mitjà barceloní, que se situa en els 28.649. A l'altre extrem hi ha les activitats financeres i d'assegurances, els treballadors de les quals perceben 54.158 euros. A més, a l'hostaleria també hi ha diferència per sexes: les dones cobren 14.493 euros, gairebé 1.000 menys que els homes, que en reben 15.461.