El Servei Català de Trànsit treballa constantment en mesures per reduir la sinistralitat a les carreteres. Fa uns mesos ja es va anunciar que el "control dinàmic" del trànsit agafaria força en els pròxims mesos. Això, dit d'altra manera, vol dir la detecció d'excessos de velocitat d'una manera més flexible que els radars fixos. Això es faria, per exemple, en col·laboració amb la policia, a través de "mitjans aeris com drons o helicòpters".
Trànsit va concretar a principis d'any com es faria aquest control dinàmic: amb un helicòpter, radars mòbils, 25 carros radar i cinc equips de drons. A més, incidirà en l’ús de la intel·ligència artificial per al control de les distraccions al volant, l’ús del cinturó de seguretat i la circulació pels carrils bus-VAO, entre altres. La previsió és instal·lar 50 càmeres amb intel·ligència artificial per a l’anàlisi del trànsit.
Però el que per ara comença a avançar és l'helicòpter que fa funcions de radar. Així ho ha explicat Ramon Lamiel, director de Trànsit, aquest dimarts en una entrevista a El Món a RAC1, que ha detallat que l'aparell sobrevola la carretera i és capaç de detectar l'excés de velocitat. "És nou i no s'ha fet servir abans enlloc", ha assegurat Lamiel, que diu que el sistema ha passat totes les validacions i que ja posa multes.
El director de Trànsit defensa la mesura davant la "sinistralitat molt dispersa" a les carreteres catalanes. I, quins són els primers resultats? Doncs per ara posa entre 10 i 12 multes per cada vol, que solen tenir una durada d'una hora i mitja. Aquest cap de setmana, coincidint amb l'operació sortida i tornada de Sant Joan, també funcionarà i s'informarà del seu ús a través de panells informatius.