La sala de la Fàbrica Estrella Damm s'ha omplert de persones d'arreu, des dels Pirineus fins a l'Ebre, de totes les edats i catalans parlats. Catalunya té 947 municipis dels quals una tercera hi habiten menys de 500 persones, només l'1% de la població. El periodista Marc Serena i el fotògraf Edu Bayer van decidir fa dos anys agafar una furgoneta i recórrer cada racó del país per recollir el patrimoni oral, els oficis més antics i tot d'històries que avui han presentat al llibre Microcatalunya, un viatge pels pobles més petits, d'edicions Sidillà.
El llibre és un mapa exhaustiu del món rural català explicat des dels seus protagonistes, com la història de l'últim habitant d'un poble de la Noguera Pallaresa, que resisteix sol a la invasió natural del bosc que esborra l'emprenta humana, amb uns records que algun dia més proper que llunyà només quedaran recollits a les pàgines del llibre: "Hem parlat amb gent que ara com ara no se'n recorda de nosaltres. Hi ha qui està perdent la memòria. Tenim sort d'haver pogut caçar coses que marxaran", explica Serena. En aquests casos, la documentació dels dos periodistes es reivindica com una tasca quasi arqueològica per recuperar i conservar el patrimoni rural català.
O el cas de la cara del general Franco de la façana d'una casa que cada cop que es pinta de blanc torna a aparèixer amb el desgast del temps. "És molt difícil acabar-lo d'esborrar!", ha dit un dels assistents a l'acte i originari del poble. Com les ferides del franquisme, encara molt presents a la memòria de les viles més petites on la cruesa de la guerra civil i la dictadura va dividir famílies, amistats i veïns: "Nosaltres vam parlar amb gent que encara tenia por de parlar-ne", ha explicat l'Edu Bayer.
Convidats de luxe des del món rural
A la presentació de Microcatalunya, un viatge pels pobles més petits també han dit la seva savis del periodisme de territori com el Joan Obiols, l'home de les 2000 entrevistes fetes de poble en poble, que enguany va publicar el primer volum de deu de "Viatge Universal pels Pirineus". També hi ha sigut el fotògraf Ernest Costa, que amb els seus 75 anys té un fons de més de 400.000 fotografies, i la Griselda Guiteres qui té una llarga trajectòria a TV3 des d'on explica la realitat del territori.
Els assistents també han pogut gaudir de les intervencions telemàtiques del Llorenç Soldevila, doctor en filologia catalana que ha cartografiat Catalunya a través de la seva literatura, i el geògraf i fotògraf Rafael Lopez-Monner, qui ha reivindicat la riquesa cultural del món rural: "Necessitem recuperar les visions estètiques que ens vinculen al que som. Volem pobles alegres on vulgui anar la gent jove".
«Microcatalunya»: rescatant la memòria del món rural
El periodista Marc Serena i el fotògraf Edu Bayer presenten un llibre que recull les històries dels pobles catalans més petits | Catalunya té 947 municipis dels quals una tercera hi habiten menys de 500 persones, només l'1% de la població total
ARA A PORTADA
-
«Se'l carregaran»: de la dona de Tejero al paper del rei i el CESID, 10 novetats del 23-F Pep Martí i Vallverdú
-
Mor el colpista Antonio Tejero hores després de desclassificar-se els papers del 23-F Pep Martí i Vallverdú
-
-
Illa evita escalar el conflicte amb ERC pels pressupostos: «Hi ha marge d'acord» Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
El Parlament reclama per unanimitat la compareixença d'Illa pel «col·lapse» de Catalunya Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
Publicat el
02 de desembre de 2016 a
les 20:15
Et pot interessar
-
Societat
Mor un motorista en xocar amb un camió a Sants-Montjuïc, a Barcelona
-
Societat
Estel Solé pateix un cas de catalanofòbia i anima a plantar cara: «Estem anestesiats i no ens encenem»
-
Societat
Veïns dels blocs Papallona i Sant Agustí denuncien fons per saltar-se topalls del lloguer
-
Societat
Catalunya no és un país per a infants
-
Societat
Educació fa una nova proposta salarial als sindicats, però la rebutgen per ser «més que insuficient»
-
Societat
Famílies, sindicats i patronals de la concertada exigeixen més recursos: «Caldria incorporar 3.300 docents»
