Gairebé tots els consumidors de fruita s'han preguntat, alguna vegada, per què algunes peres tenen la tija coberta d'un material vermell. Doncs ha arribat el moment d'esvair els dubtes. Es tracta de lacre, un tipus de cera de composició variable fins al segle XX, i que actualment es fan amb polímers termoplàstics. Es recomana no menjar-se-la.
Té una temperatura de fusió baixa, cosa que implica facilitat per fondre's, i s'utilitzava molt en cartes i paquets per segellar els sobres. En aquest àmbit, el seu ús ja és residual i només li ha quedat un rol purament decoratiu. La noblesa europea el continua fent servir per donar presència a documents, amb la forma de l'escut heràldic familiar.
En algunes varietats de pera -habitualment les de categoria superior- la seva utilitat no és només estètica, sinó que ajuda a allargar la seva vida útil. "En redueix la deshidratació i la transpiració i evita la possible entrada de patògens a través de la ferida del tall", va revelar el popular doctor en ciència i tecnologia d'aliments Miguel Ángel Lurueña. Amb tot, recorda que li dona "un aspecte de luxe", un altre detall que cal tenir en compte.
Les peres són una de les fruites més delicades, pel que aquesta és una manera de protegir-les i obtenir una conservació major del producte. Per aquest mateix motiu se'ls manté la tija: si la perden, queden exposades als patògens i es fan malbé abans, cosa que passa a altres fruites com les cireres.
[plantillavirals]
Per què algunes peres tenen la tija coberta de vermell?
Les varietats més delicades de la fruita porten cera a la cua per allargar-ne la vida útil i evitar que es facin malbé
- Peres amb cera vermella a la tija -
- Ametller Origen
ARA A PORTADA
-
El control català de la Zona Franca: un pas estratègic condicionat pel fangar de Madrid Lluís Girona Boffi
-
Els nous pressupostos preveuen 4.693 milions d'euros més de despesa fins al 2030 Bernat Surroca Albet
-
Un compte conjunt de Zapatero i la seva dona va rebre un milió i mig d'euros entre el 2020 i el 2025 Redacció
-
Publicat el
06 de novembre de 2022 a
les 18:17
Et pot interessar
-
Societat
Barcelona, la ciutat que sempre va mirar al Mediterrani
-
Societat
El govern espanyol preveu que els passatgers del creuer amb hantavirus acabin a casa la quarentena
-
Societat
Els estudiants afegeixen pressió a Educació amb una nova jornada de vaga
-
Societat
Cues quilomètriques a les carreteres en l'operació sortida per la segona Pasqua
-
Societat
El pla contra la multireincidència dels Mossos redueix un 40% els fets delictius al bus urbà de Barcelona
-
Societat
Desconvocada la vaga a Rodalies prevista pel 27 de maig i el 5 de juny
