Per què Barcelona s'omple de cotxes negres pel Mobile?

Luxe, plena disposició i, sobretot, privacitat a un preu assumible per a molt poques butxaques són les claus d'un dels serveis més icònics d'aquest esdeveniment

Els cotxes negres omplen Barcelona pel Mobile.
Els cotxes negres omplen Barcelona pel Mobile. | Jose M. Gutiérrez
Aida Morales / Sergi Ambudio
28 de febrer de 2018, 16:45
Actualitzat: 19:32h
​Els cotxes negres envaeixen Barcelona. Grans escarabats de luxe, de vidres tintats i preus que ascendeixen gairebé als 1.000 euros per dia, que ocupen carrers i destaquen per l'enigmàtica vida de molts dels seus ocupants. Mercedes, Toyota i BMW es converteixen en els vehicles estrella dels congressistes del Mobile World Congress (MWC) que se celebra aquesta setmana a la capital catalana. I el fenomen dels cotxes negres desperta preguntes als ciutadans. Com són les persones que els lloguen? Què aporten, d'especial, aquests vehicles?

Els cotxes i les furgonetes negres, oficialment coneguts com a vehicles de lloguer amb conductor (VTC), són molt més que això, segons han explicat a NacióDigital membres d'algunes de les empreses més importants del sector a Catalunya. Sergi Alegre, de Luxury VTC, relata que són vehicles que, bàsicament, aporten un valor afegit als seus ocupants. Es tracta de cotxes contractats per empreses multinacionals, els directius de les quals busquen "discreció" i "professionalitat". En línies generals, els clients desitgen moure's lliurement per la capital catalana i no ho volen fer amb servei públic o taxi. Busquen, en definitiva, un "cotxe privat com el que farien servir al seu país".

Conductors de "confiança"

Aquesta "professionalitat" a la qual apel·la Alegre és, de fet, una de les característiques que destaquen per diferenciar-se dels taxis, per exemple. "Volen gent que conegui l'idioma, amb qui es puguin entendre, i això els taxis no ho tenen", explica. A més, els congressistes també valoren tenir sempre el mateix xofer, que sigui una persona que conegui les rutes o els llocs que es visitaran, i que siguin conductors de "confiança".

Les empreses que contracten aquest tipus de servei pels seus congressistes busquen, doncs, molt més que un conductor que els porti d'una banda a l'altra. Exigeixen un guia turístic, un secretari o secretària que reservi els restaurants on dinar i sopar -en aquest punt també cal incloure-hi les taules VIP dels millors clubs de la nit barcelonina- i volen una persona capaç d'estar a la seva entera disposició de principi a fi durant la seva estada en terres catalanes. Això, tot en un.
 

Furgonetes negres a les portes del Mobile. Foto: Jose M. Gutiérrez


El perfil majoritari dels ocupants es correspon amb els treballadors o empresaris de les principals companyies del món de la telefonia mòbil. Malgrat que afirmen que, en l'edició d'enguany, la demanda ha baixat entre el 15 i el 20%, es pot arribar a contractar el servei d'un cotxe -quatre places- o furgoneta -fins a set places- només per a una persona. "Normalment els caps tenen un cotxe només per a ells", relata Alegre.

No tot és feina

NacióDigital també ha pogut parlar amb un xòfer, el qual ha preferit quedar en l'anonimat, que ja porta tres edicions consecutives del MWC treballant i que ha definit la seva feina com "una tasca de 24 hores al dia durant poc menys d'una setmana en què, a part de conduir amunt i avall amb executius d'alt nivell adquisitiu asseguts al seient del darrer, fas de mainadera".

El congrés està obert durant gairebé 12 hores cada dia, però a la jornada encara li resten 12 hores. No és estrany que la majoria vulgui esprémer al màxim l'experiència. No tot és feina. "Són conscients que passaran uns dies a Barcelona i no volen anar de l'hotel a la fira i de la fira a l'hotel", relata el xòfer. Així, els restaurants de luxe -amb menús que superen el centenar d'euros i on s'hi serveix marisc o bé cuina típica catalana- i els clubs nocturns de la Vila Olímpica formen part del seu llistat de llocs predilectes on "desconnectar, xerrar i, sobretot, beure".

900 euros per dia

El preu mitjà que s'acostuma a pagar per un servei de 12 hores són uns 900 euros, segons han explicat des de Luxuri VTC -companyia que ha mobilitzat desenes de vehicles d'aquest tipus al llarg d'aquesta setmana-, i la majoria de companyies contracten el servei per a uns quatre dies durant el MWC. El preu, precisa, acostuma a ser el mateix per a totes les companyies que operen amb llicència, amb petites variacions en funció del vehicle i les hores de servei.

Catalunya, però, no té prou vehicles negres amb llicència per cobrir tota la demanda. Normalment, a Barcelona poden operar uns 800 cotxes, però membres del sector han assegurat que, durant el Mobile, es fa "l'excepció" perquè també es puguin contractar vehicles provinents d'arreu de l'Estat, així com, sobretot, de França i Alemanya. No és estrany, doncs, veure circulant per Barcelona aquests dies cotxes i furgonetes negres -impecables d'estètica i impol·luts pel que respecta a la neteja- amb matrícules d'altres països europeus.
 

Els cotxes negres esperen els congressistes del MWC. Foto: Jose M. Gutiérrez


Ara bé, és en aquest precís punt en què el tipus de servei que ens ocupa tampoc està lliure de sospita. Fonts del sector consultades per NacióDigital apunten que un boom extrem i sobtat de la demanda i una oferta que queda extremadament curta per cobrir els milers i milers de potencials clients que aterren a Barcelona, fomenten l'aparició de vehicles "pirates". O, dit d'una manera, aquells que operen sense llicència. "Durant el Mobile no és estrany veure cotxes particulars o, fins i tot, cotxes llogats", apunten aquestes mateixes fonts. "De vegades sembla que mentre el vehicle sigui de color fosc i d'una gamma relativament alta, tot s'hi val", remarquen.

No obstant això, durant el MWC, l'esperit de denúncia queda arreplegat al fons del calaix. Des del mateix sector insisteixen que el creixement de la demanda és tan pronunciat que "hi ha pastís per a tots". Hi ha feina a discreció. "El MWC ja té prou problemes amb l'actualitat política o amb les vagues d'altres anys perquè ara vinguem nosaltres a afegir-ne més", assenyalen. En definitiva, doncs, des del mateix sector es mira "cap a un altre costat" i es prioritza "mimar" l'esdeveniment, com a font "gairebé infinita de beneficis per a la ciutat i el territori". "Si el riu baixa fort, no intentis nadar a contracorrent i deixa't portar", resumeix un altre conductor -propietari d'una llicència VTC- consultat per aquest diari.

Mobilitat complexa

Per a fer front a l'increment de trànsit durant aquests dies, que preveu donar sortida a 108.000 assistents, l'Ajuntament de Barcelona ha posat a disposició un carril bus-taxi, com una de les principals novetats. Així mateix, TMB torna a realitzar tot un seguit de recomanacions, tant als ciutadans com als congressistes, per evitar aglomeracions i facilitar els desplaçaments.

Respecte del possible augment de cotxes negres, però, el consistori afirma que és un aspecte que els preocupa, però que gestiona directament la Generalitat, i han evitat donar una xifra concreta sobre el nombre d'aquest tipus que aquests dies circularan per la ciutat. La dada real segurament es fa difícil de dir, malgrat que es coneixen les llicències que operen. Amb l'objectiu de començar a posar ordre en aquest aspect, però, el consistori ha optat per posar en marxa un reglament que exigirà una autorització als vehicles de lloguer amb conductor (VTC) per a la circulació a l'àrea metropolitana.