Quaranta-tres morts, quaranta-set ferits, zero responsables

En el vuitè aniversari de l'accident, les víctimes del Metro de València exigeixen a Fabra que assumeixi les errades i demani perdó

Publicat el 03 de juliol de 2014 a les 20:41
Muixerangues en el vuitè aniversari de l'accident de Metro València Foto: XBP


Si el motiu que la fa sonar és festiu, la música de la muixeranga és alegre. Però si el motiu és trist, la dolçaina i el tabal acaben tallant les respiracions. Vuit anys després del major accident de metro viscut a l'estat espanyol, les víctimes han sembrat d'emoció la plaça de la Mare de Déu de València. D'emoció i de ràbia. El col·lectiu AV3J (Associació de Víctimes 3 de Juliol) ha lamentat que, passats 96 mesos, el govern d'Alberto Fabra no haja contribuït a “l'esclariment” del sinistre i a un tancament “digne” de la investigació.

Beatriz Garrote (foto a la dreta), presidenta de l'associació, ha instat la Generalitat a “revisar els fets, assumir errors i demanar perdó”. La reobertura, el gener passat, de la investigació judicial ha comportat la imputació de tres directius de Metro València per la “manca contrastada de mesures de seguretat” en la línia 1, on es va produir l'accident. Però, insisteixen les víctimes, no s'ha assumit encara "cap responsabilitat política" tot i haver-se evidenciat, afegeixen, les "mentides" i la "indignitat" del PP.


La culpa, del conductor

“Des del primer moment, el PP ha defensat que la culpa era del conductor per un excés de velocitat. Han manipulat la investigació i han impedit el coneixement de la veritat”, afirma amb veu coral AV3J. La comissió d'investigació creada a les Corts Valencianes, recorden, "determinà que l'accident va ser inevitable i imprevisible”. Una conclusió "vergonyosa" per a l'associació que exigeix que s'investigue “l'estat de la via i dels vagons i que no se centre tot en la velocitat del tren o la possible negligència del conductor”. Precisament, la instrucció judicial indaga si l'any 2006 hi havia mètodes d'abalisament que haguessin evitat el sinistre.

El col·lectiu de víctimes afirma que l'empresa FGV (Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana) tenia damunt la taula “peticions de maquinistes i sindicats de majors mesures de seguretat”. Peticions que, suposadament, s'haurien destruït. L'associació demana la imputació d'altres sis directius de Metro València que, al seu parer, haurien “comés irregularitats” i ocultat “informació rellevant.”

Li demanen “decència” a Fabra

El govern valencià, insisteix Garrote, “no pot esperar que hi haja una sentència”. És per això que les víctimes demanen ajuda a Fabra per a tancar amb “decència” aquest capítol, i li exigeixen que es faça “responsable” de les vergonyes i les omissions dels governs anteriors. “43 morts, 47 ferits, zero responsables” deia la pancarta preparada per a l'acte, al qual han assistit unes tres mil persones.

Unes hores abans, a les Corts Valencianes, l'oposició havia forçat un minut de silenci exhibint aquest mateix lema. Esquerra Unida ha concretat una mica més i ha sol·licitat la dimissió del president de la cambra, Juan Cotino, al qual s'atribueixen pressions a les víctimes per que guarden silenci i obliden l'assumpte.