Un dels carrers cèntrics, sobretot pel que fa anar de compres és el Portal de l’Àngel. La gent hi va amb el cap cot o meravellada per les ofertes de descomptes que poden trobar als aparadors i pocs es fixen que una estàtua d’un àngel custodi a l’entrada d’aquest antic portal de muralla.
Aquest havia estat anteriorment anomenat dels Orbs (els bords o cecs) i era una de les principals entrades a la ciutat, de fet la darrera que es tancava a les nits. El canvi de nom fou degut, segons la veu popular, a una aparició miraculosa que va tenir lloc en aquest indret.
L’any 1398 o el 1419 (la data difereix segons les fonts), el valencià Sant Vicent Ferrer va venir a visitar la ciutat amb tota una comitiva. En deturar-se davant aquesta entrada de les muralles un imponent àngel amb una espasa en una ma i una corona comtal a l’altra va aparèixer davant del sant.
-Àngel de Déu que fas aquí?-, preguntà el sant.
-Guardo la ciutat per ordre de l’Altíssim-, respongué l’àngel.
Durant molts anys, una imatge de l’àngel custodi va presidir el portal però amb l’enderroc de les muralles l’any 1854 l’estàtua va haver de trobar un altre indret on refugiar-se i va passar a la propera església de Santa Anna.
L’any 1838 l’actual barri d’Hostafrancs havia estat annexionat a la gran Barcelona. Els nous barcelonins d’Hostafrancs, independitzant-se de Sants també perdien a Sant Bartomeu com a patró i van decidir com a nou límit de Barcelona van demanar ser protegits per la imatge de l’àngel custodi i rendir-li culte. Aquesta va ser portada en solemne processó fins a Hostafrancs el 1857.
Una petita església que fins aleshores era subsidiària de Santa Maria de Sants va passar a ser un el temple que albergava la imatge i és així com va néixer l’Església de l’Àngel Custodi a Hostafrancs, que amb el temps s’ampliaria fins ser bastant més imponent.
La imatge va estar allà fins que va ser víctima dels atacs anticlericals dels inicis de la Guerra Civil. Avui però podem encara veure’n una reproducció a l’altar.
És per això que precisament a principis d’octubre, quan antigament es feien les festes en honor a l'àngel custodi davant el Portal de l'Àngel i es feia la tradicional fira de magranes, aquest barri que ara pertany al districte de Sants-Montjuïc celebra les seves festes emulant les que es feien a l’entrada de la muralla. També és per aquest motiu que a alguns balcons, des de fa uns quants anys, per la festa major apareixen les banderes del barri, amb un escut de Barcelona coronat amb, una magrana i una espasa...
Què tenen en comú el Portal de l'Àngel i el barri d'Hostafrancs?
Societat
El barri encara celebra ara unes festes que abans es celebraven davant les muralles de Barcelona
ARA A PORTADA
-
-
Política El Govern demana al Tribunal de Comptes que apliqui l'amnistia i aixequi les mesures cautelars per l'1-O Redacció
-
Societat Eclipsi total del 12 d'agost: tot el que cal saber per aprofitar una oportunitat històrica Blai Casas
-
Societat L'Ebre rebrà l'eclipsi amb propostes exclusives, ple total i allotjaments d'última hora a preus disparats Sílvia Berbís Morelló
- Dani Cortijo
- Historiador i professor. Col·laborador a Nació amb la secció "Altres Barcelones"
Publicat el
30 de setembre de 2018 a
les 10:00
Actualitzat el
21 de març de 2024 a les
18:41
Et pot interessar
-
Societat USTEC acusa el Govern d'ocultar el «nyap» de les proves PISA per evitar el debat públic
-
Societat
Els Bombers envien un equip d'analistes forestals als grans incendis de Madrid
-
Societat
Morandi a Catalunya
-
Societat
Territori veu indicis per sancionar l'empresa del foc de les Gavarres
-
Societat
Adif farà una conducció provisional perquè l'aigua torni a circular pel Rec Comtal
-
Societat Mor un treballador de les obres del Camp Nou en rebre un cop al cap
