Aquest dilluns ha entrat en vigor la nova llei de Trànsit que, entre d'altres coses, sanciona tenir el telèfon a la mà quan es condueix, encara que no es faci servir. Una acció que es tradueix en la retirada de sis punts del carnet i 200 euros -es manté mateixa quantia-. A Catalunya, des de fa uns mesos, hi ha dues càmeres, a la C-58 i la B-23, amb un sistema d’intel·ligència artificial, que controlen la manipulació d'aquests aparells al volant.
"Són càmeres zenitals, pensades per captar la matrícula i l'interior del vehicle, la zona del conductor", explica el responsable de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) del Servei Català de Trànsit (SCT), Josep Marselles. Detalla que incorporen “una innovació” que consisteix en el reconeixement de patrons amb l'ús del mòbil, com ara si es troba al costat de l'oïda, davant del volant o al costat, entre d'altres situacions. També controla “si es duu el cinturó”, afegeix. Una avenç que ha estat possible gràcies a un acord amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI).
El 2020 un 26% dels accidents en zones interurbanes va ser per distraccions, la qual cosa va lligada majoritàriament amb l'ús del mòbil. I el 2019, sense l'afectació de la Covid-19, la dada era del 24% en el total de sinistres.
El mecanisme de les càmeres, situades a prop de les entrades i sortides de Barcelona, és fer fotografies indiscriminadament i la intel·ligència artificial filtra les imatges que poden retratar un dels comportaments “probables”. Un tècnic de l’SCT ho revisa i fixa si és o no motiu de sanció. D'aquesta manera, el sistema s'ha anat perfeccionant amb l'entrada de nous paràmetres.
[h3]Prova pilot exitosa[/h3]
Els dos aparells s'han instal·lat al Baix Llobregat i el Vallès Occidental, “on ja hi havia la infraestructura necessària” per muntar-ho, sense necessitat de crear-ne una de nova. Es tracta d'una prova pilot i els resultats han estat satisfactoris, determina Marselles. “L'algoritme ha reconegut un 50% de casos sancionables”, destaca, i per això, abans de l'estiu deixarà d'estar en fase de proves i s'activarà per sancionar.
Tot i així, Marselles assegura que hi ha aspectes a millorar ja que per la nit “és pràcticament impossible i depenent de les hores del dia, per la posició del sol, es poden captar imatges que no es poden tractar”. L'expansió d'aquestes càmeres per la xarxa viària dependrà de “si funcionaran” en detectar aquests comportaments, diu el responsable de TIC de l’SCT, a partir d'ara a la C-58 i la B-23.
[noticiadiari]2/232036[/noticiadiari]
Trànsit col·loca càmeres «intel·ligents» a la C-58 i la B-23 per controlar l'ús del mòbil al volant
La prova pilot, que s'ha posat en marxa al Baix Llobregat i el Vallès Occidental, passarà a ser efectiva i a sancionar abans de l'estiu
Ara a portada
-
-
Política Illa garanteix que els Mossos no deixaran desatès cap poble ni ciutat: «No hi haurà impunitat» Bernat Surroca Albet
-
Societat El Tarzan romà: d'implicar el papa Francesc en ocupacions de pisos a visitar la Casa Orsola David Cobo
-
Política Una absència sonada: per què Sánchez no serà al funeral del papa Francesc? Tania Tapia Díaz
-

- Albert Hernàndez
- Exredactor de NacióSabadell
Publicat el 23 de març de 2022 a les 12:09
Actualitzat el 23 de març de 2022 a les 12:31
Et pot interessar
-
Societat Mor el conductor d'una furgoneta a Martorell, en una sortida de via a l'AP-7
-
Societat Mor electrocutat un treballador de 41 anys a la Zona Franca
-
Societat El temps del cap de setmana del 26 i 27 d'abril: tornen les pluges
-
Societat Retards de fins a una hora i mitja a la línia d'alta velocitat Madrid – Barcelona per una avaria a l'Aragó