Trànsit implementarà una mesura inèdita a l'AP-7

El Servei Català de Trànsit prepara una sèrie de decisions innovadores per regular la saturació que pateix l'autopista més perillosa del país

Publicat el 01 d’agost de 2024 a les 13:18
Actualitzat el 02 d’agost de 2024 a les 10:57

La gratuïtat de l'autopista AP-7 ha provocat, segons dades de la Generalitat, un augment de la mobilitat en aquesta via i, en concret, de la circulació de vehicles pesants. En conseqüència, les retencions tenen més durada i són cada vegada més freqüents. Per fer front a aquesta saturació, el Servei Català de Trànsit ha previst un nou pla que inclou mesures contundents i innovadores amb l'objectiu de regular el trànsit d'aquesta autopista de manera més eficient.

Semàfors per controlar l'accés a l'autopista

Una de les mesures més destacades és la instal·lació de semàfors per controlar l'entrada de vehicles a l'autopista i evitar congestions. El director del servei català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha especificat en una entrevista a El Món a RAC 1 que és "un sistema de semaforització que dura cinc o deu segons i deixa entrar el trànsit amb comptagotes perquè entri millor" i no generi pertorbacions en els trams més saturats.

Trams de velocitat variable

El projecte de regulació també inclou la creació d'un tram d'autopista de "velocitat variable" entre Maçanet (Selva) i el Vendrell (Baix Penedès). En total seran 100 quilòmetres dotats amb aquest sistema innovador, que utilitzarà intel·ligència artificial per anticipar-se als embussos i ajustar les velocitats en temps real. La previsió és que les obres comencin el 2025 i que tinguin un cost de 12 milions d'euros.

Instal·lació de radars mòbils

Els radars mòbils també seran una de les apostes d'aquest pla de xoc i Trànsit preveu que se n'instal·lin quatre aquest any i arribar als 26 el 2026. També s'instal·laran càmeres a l'autopista per controlar el trànsit i d'assegurar-se, per exemple, que els camions circulin sempre per la dreta.

Un augment dels carrils addicionals

El Servei Català de Trànsit ha anunciat que continuarà potenciant els carrils addicionals de sortida, que ja s'han habilitat pel pont de Sant Joan o pel Gran Premi de Montmeló. Aquesta nova mesura multiplicarà per dos la llargada dels carrils addicionals els divendres a la tarda i els dissabtes al matí, que passaran de 100 a gairebé 200 quilòmetres.

L'autopista més perillosa de Catalunya

Aquestes mesures també tenen l'objectiu de reduir la sinistralitat a l'AP-7, que és considerada la via més perillosa de Catalunya. El darrer any aquesta autopista va registrar 15 víctimes mortals, una xifra un 37,5% més baixa que el 2022, quan 24 persones hi van perdre la vida.