El TSJC anul·la l'agrupació de matèries al batxillerat

El tribunal també apunta l'obligatorietat d'una segona llengua estrangera a segon i avisa que el treball de recerca no pot comptar un 10%

Un grup d'estudiants de batxillerat fent un examen de Llengua Castellana i Literatura
Un grup d'estudiants de batxillerat fent un examen de Llengua Castellana i Literatura
Redacció
07 de febrer de 2025, 13:10
Actualitzat: 15:22h

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat que es puguin agrupar matèries en àmbits al batxillerat i ha determinat que ha de ser obligatori oferir una segona llengua estrangera a segon. La sentència estima el recurs del sindicat Professors de Secundària (Aspepc-sps) contra el decret del 2022 d'ordenació dels ensenyaments de batxillerat.

La sentència determina que la normativa no contempla la creació d'àmbits en aquesta etapa educativa, i per això anul·la els articles del decret que determinen aquesta classificació. D'altra banda, diu que el treball de recercano pot comptar un 10% de la nota.

Per tot això, el TSJC estima el recurs del sindicat i anul·la l’article 4.2.d que diu que les matèries de batxillerat “es poden agrupar en àmbits per impartir-les de manera integrada en funció del projecte educatiu i de l’autonomia de centre”. També anul·la l’expressió “o àmbits”, que apareix en cinc apartats, i un incís final d’un article: “En el cas que s’hagin organitzat les matèries en àmbits, caldrà fer constar de forma diferenciada la qualificació de cada matèria, que coincidirà amb la de l’àmbit”.

Els magistrats recorden que la llei orgànica d’educació del 2006 estableix que el batxillerat s’organitzarà en matèries comunes, de modalitat i optatives. La Generalitat al·lega que l’organització d’assignatures per àmbits és una mesura organitzativa que la llei autoritza a decidir als governs autonòmics, però el TSJC li respon que això no està previst tampoc al reial decret del 2022 sobre assignatures del batxillerat, sinó només a primària i fins a 3r d’ESO. De fet, diu que la llei obliga a impartir els coneixements distribuïts en assignatures i a fer també l’avaluació per assignatures, no pas per àmbits de coneixement que agrupin diverses matèries o assignatures.

Pel que fa a l’obligació d’oferir una segona llengua estrangera a segon curs de batxillerat, el tribunal recorda que no és una opció, sinó que el reial decret del 2022 sobre matèries optatives diu que “l’oferta de matèries optatives haurà d’incloure, almenys, una segona llengua estrangera”. Per això, anul·la el punt “cursar una segona llengua estrangera” de l’article 17.5 que enumera altres possibles assignatures optatives. Així, la sentència diu que els alumnes tenen dret a una segona llengua estrangera al segon any de batxillerat, i que els centres estan obligats a oferir la possibilitat de fer-ho i ha d’estar inclosa en l’oferta.

Per últim, sobre el treball de recerca, el tribunal l’equipara a una assignatura de 70 hores i, per tant, no pot representar el 10% de la nota global de batxillerat, com fins ara, sinó que s’ha d’incloure en el còmput regular de la resta d’assignatures. Per això, anul·la dos incisos dels articles 18 i 35 sobre la valoració de la nota del treball de recerca. Ara, Educació ja ha rebut la sentència i n’està estudiant les possibles implicacions.

Arxivat a