Què inclouria la targeta?
La targeta proposada per Greenpece (T-Lleva / eT-Porta) inclouria per un euro al dia (365 euros/any) tot el transport públic urbà -metro i autobusos i Rodalies-, l'interurbà -Rodalies, mitja distància i autobusos- i, en una de les alternatives, els viatges en alta velocitat fins a 100 minuts.Alemanya i Àustria ja tenen en funcionament targetes similars mentre que l'estat francés l'han anunciada. L'objectiu és generar un canvi que traslladi centeanrs de milers d'usuaris del vehicle privat al transport públic. L'objectiu ambiental de la mesura -per reduir les emissions dels combustibles fòssils- fa que en alguns casos s'anomenin “bitllets climàtics”.
[noticia]262889[/noticia]
Una despesa d'uns 2.000 milions d'euros
L'estudi de Greenpeace estima que la demanda de viatgers augmentaria entre un 32 i un 55% mentre que suposaria un cost -el que deixaria d'ingressar respecte a les tarifes convencionals- d'uns 2.000 milions d'euros. En el cas d'incloure també els desplaçaments d'AVE de menys de 2 hores, la despesa s'enfilaria fins als 2.200 milions, aproximadament.[noticia]263100[/noticia]
Són molts o pocs diners? Depèn. Actualment, l'estat espanyol deixa d'ingressar uns 4.600 milions d'euros per no gravar els combustibles dels avions. Solucionar aquest “forat fiscal” podria finançar la proposta de la targeta de transport públic i encara quedaria més de la meitat de la recaptació per a altres iniciatives de mobilitat sostenible.
Informe Greenpeace T-Lleva by naciodigital on Scribd
Tanmateix, l'informe de Greenpeace encara identifica noves vies de finançament com la igualació de la fiscalitat entre el dièsel i la gasolina -en la banda baixa de la mesura es podrien recaptar 2.600 milions d'euros- o un augment de la tributació dels hidrocarburs.
[noticia]262964[/noticia]