La paraula nova guanyadora a neologisme de l’any 2023 és "viralitzar" (28,2 % vots) i la paraula corrent és "tiet-tieta" (32,2 % vots) en un any en què hi ha hagut rècord de participació, amb 14.035 votants. En aquesta edició s’han pogut votar dues llistes a la categoria de paraula nova i a paraula corrent.
La franja d'edat que més ha participat ha estat la que comprèn entre els 12 i els 19 anys. L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’IEC, el TERMCAT i 3Cat han organitzat la desena edició de la campanya del neologisme de l’any, amb el suport del Departament de Cultura.
[noticiadiari]2/266398[/noticiadiari]
El neologisme de l’any és una campanya que pretén acostar la llengua als parlants i pretén fer visibles els temes que han interessat durant l'any. Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, a partir d’enguany s’hi ha sumat dues institucions importants en l’actualització del lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir.
En la categoria de paraula nova, es podia votar "bot", "ecoansietat", "gazià-ana", "grassofòbia", "hipersexualització", "nit tropical", "refugi climàtic", "sexoafectiu-iva", "superilla" i "viralitzar". I en la categoria de paraula corrent: "bici", "brutal", "friqui", "gorro", "guai", "plataforma", "porno", "quiròfan", "tiet", "xarxa social".
L’any 2014, en la primera edició de la campanya, van votar 200 persones, i l’any 2022 van ser 14.000 persones. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: "estelada" (2014), "dron" (2015), "vegà-ana" (2016), "cassolada" (2017), "sororitat" (2018), "emergència climàtica i animalista" (2019), "coronavirus" (2020), "negacionisme" (2021) i "birra" (2022).
«Viralitzar» i «tiet-tieta», guanyadors en un neologisme de l'any de rècord
La campanya per acostar la llengua als parlants i fer visibles els temes de més interès registra la xifra més gran de vots
- Un jove consulta un diccionari | Hugo Fernández -
- | Hugo Fernández
ARA A PORTADA
Publicat el
21 de desembre de 2023 a
les 11:14
Actualitzat el
21 de desembre de 2023 a les
11:15
Et pot interessar
-
Societat
Desconvocada la vaga a Rodalies prevista pel 27 de maig i el 5 de juny
-
Societat
Mor la «mare» dels caganers, Anna Maria Pla Massot, als 79 anys
-
Societat
«Es pot registrar la mobilitat més important de l'any»: Trànsit engega el dispositiu especial per la segona Pasqua
-
Societat
Només un de cada quatre joves amb feina pot independitzar-se, un mínim històric
-
Societat
La infracció de trànsit que comporta 17 multes dels Mossos cada dia: ho fan molts conductors
-
Societat
«Hem fet les coses diferents que Madrid»: com es paga el viatge del Papa a Catalunya?
