Dorms més hores del compte? El senyal que podria alertar d'un problema renal

Salut

Una nova investigació apunta que la relació és més evident en les persones grans i en les que ja presenten signes de danys als ronyons

Publicat el 09 d’octubre de 2026 a les 13:03

Dormir més no sempre és sinònim de descansar millor, sobretot per a determinades persones. En concret, en les persones amb diabetis tipus 2, passar més temps dormint podria ser en realitat un senyal d’alerta sobre la salut dels ronyons. Així ho apunta un nou estudi que ha trobat una relació entre una durada més llarga del son i un risc més elevat de desenvolupar o empitjorar la malaltia renal diabètica.

Investigadors de la Universitat de Juntendo, a Tòquio, han fet un seguiment de 678 persones amb aquest tipus de diabetis durant sis anys per analitzar la relació entre els seus hàbits de son i la salut dels ronyons. Les conclusions apunten a una associació clara entre les persones grans i les que ja presentaven signes de dany renal.

Què té a veure dormir més amb la salut renal?

La nefropatia diabètica, també coneguda com a malaltia renal diabètica, és una de les complicacions més freqüents i greus de la diabetis. Pot aparèixer quan els nivells elevats de glucosa malmeten els ronyons al llarg dels anys i s’associa amb un risc més elevat de malaltia renal terminal, com també problemes cardiovasculars.

En aquest sentit, l'estudi alerta que una durada habitual del son massa llarga s'associa amb un risc més elevat de desenvolupar o empitjorar aquesta complicació renal.

La importància del senyal

El que plantegen els investigadors és que les hores de son podrien ser un indicador senzill per identificar les persones amb diabetis que necessiten un seguiment més estret de la salut renal. "El son és un aspecte senzill i quotidià de la vida", assenyala l’autor de l’estudi, Tomoya Mita, de la Facultat de Medicina de la Universitat de Juntendo. Per això, dormir massa hores seria un indicador fàcilment observable d’una vulnerabilitat renal subjacent.

L'advertència dels investigadors

Tot i això, els investigadors remarquen que l'estudi no demostra que dormir en si provoqui una malaltia renal. Es tracta, doncs, d'una recerca observacional i, per tant, no permet establir una relació de causa-efecte. "Les persones no han d’interpretar els nostres resultats com una recomanació per reduir les hores de son", adverteix Mita. En qualsevol cas, només seria un senyal que alerta que hi pot haver un problema de salut subjacent, però aquesta no hauria de ser necessàriament la causa de l’empitjorament de la funció renal.

Escull Viure bé com la teva font preferida de Google