Un estudi de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) revela que les noies que utilitzen Instagram i Tik Tok valoren "més negativament" que els nois l'impacte d'aquestes xarxes sobre el seu benestar psicològic. Entre les possibles causes, la investigació assenyala que les noies fan un ús més intensiu de les xarxes i que se senten més observades i pressionades per la imatge i aspecte físic que hi projecten, a més de necessitar més validació externa.
La recerca alerta que aquesta tendència "resta capacitat crítica" als adolescents per exemple pel que fa als rols de gènere. Així, les autores de l'estudi, Mònika Jiménez (UPF) i Mireia Montaña (UOC), alerten del "biaix de gènere" de part dels continguts de Tik Tok i dels efectes "importants" que aquesta circumstància té sobre els adolescents.
Per exemple, Jiménez apunta que els continguts sobre bellesa i moda que l'algoritme de Tik Tok sol oferir "per defecte a les noies", tenen una incidència "clara" sobre la seva imatge corporal o l'autoestima. En el cas dels nois, el fet que els continguts suggerits estiguin "molt relacionats amb esports i jocs de competició, amb conductes sovint agressives, refermen la idea de l'home dominant vinculat a la masculinitat tòxica, amb pocs espais per mostrar les seves emocions".
Montaña afegeix que les adolescents tenen una percepció "més crítica i sovint més negativa" de l'impacte de les xarxes socials en el seu benestar, "possiblement perquè s'hi exposen més intensament i senten més pressió per l'aparença i la validació externa". Això "apunta" a una "necessitat urgent" de reforçar la seva "educació emocional i mirada crítica a les xarxes".
En termes generals, l'estudi indica que els joves consideren que els efectes negatius de l'ús d'aquestes xarxes es veuen "contrarestats" pels positius, de tal manera que l'impacte és "neutre". Per exemple valoren que els facilitin connexió, suport i espais de debat amb persones en situacions similars.
Una altra de les conclusions de l'estudi és que els joves perceben de forma "més positiva" l'impacte d'aquestes dues xarxes sobre la seva vida social quan en són usuaris que quan no ho són. Entre els usuaris d'Instagram, la capacitat d'organització col·lectiva, i la pertinença grupal, són les dimensions més ben valorades.
Es tracta del primer estudi quantitatiu sobre la percepció dels adolescents espanyols d'aquestes xarxes en diverses facetes de la seva vida social. L'estudi parteix d'una enquesta a una mostra representativa de 1.043 adolescents espanyols de 12 a 18 anys, dels quals el 70,7% són usuaris de Tik Tok i el 63,8% d'Instagram.