L'Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha alertat de la presència d'una estafa que es prolifera a través dels correus electrònics personals. Es tracta de la rebuda d'un correu on s'alerta de l'obligatorietat de la renovació de la Targeta Sanitària amb motiu de la implementació d'un nou sistema de verificació electrònica.
Amb aquesta ja són dues les estafes generalitzades que es detecten en referència a l'àmbit de la salut. La primera fou en relació amb el període de vacunació de la grip i la covid, en la qual mitjançant un SMS o una trucada sol·liciten dades personals. Per evitar aquest tipus d'estafes, si es té la voluntat de vacunar-se, és recomanable demanar hora de manera autònoma, sigui de manera presencial o telemàtica, però que el client sigui qui truca al número de telèfon del CAP.
Alguns casos, l'estafa sobre la necessitat de renovar la targeta sanitària busquen sortir-se amb la seva a través de trucades. "Aquestes accions estan fetes per ciberdelinqüents per fer servir fraudulentament les teves dades", exposen dels canals oficials del Departament.
⚠️ Alerta! L’empresa @Mango ha informat d’una fuita de #dades que ha exposat informació personal com el nom, el número de telèfon o el correu electrònic dels seus clients.
— Agència de Ciberseguretat de Catalunya (@ciberseguracat) October 17, 2025
Recorda: si les teves dades s’han filtrat, és possible que rebis correus, #SMS o trucades fraudulentes els… pic.twitter.com/hsiyaVfzWn
Tres consells bàsics per no caure-hi
- No obrir els enllaços que s'adjunten als missatges d'SMS que siguin sospitosos. Davant del dubte, cal esborrar el document.
- No refiar-se dels missatges que demanin contrasenyes, números de compte o l'abonament de diners. Encara que siguin textos de persones conegudes, sempre cal sospitar de les notificacions que tinguin aquestes característiques.
- En cas de rebre una trucada, cal penjar si ens sembla sospitosa i no accedir a “peticions urgents” que puguin amagar algun engany. En el cas de ser quelcom que interessi o ens sembli urgent, val més penjar i buscar el número de telèfon de l'entitat (diferent del número que ens ha trucat) o centre des del qual ens truquen i confirmar si fa escassos minuts ens han trucat o ha estat l'intent d'una estafa.
D'altra banda, si ja hem estat víctimes d'una ciberestafa, l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya aconsella contactar amb la nostra entitat bancària per desactivar les targetes i restringir els moviments bancaris.