David Rodríguez s'estrena al faristol del Parlament recordant al Xavier Jounou

Publicat el 05 de maig de 2016 a les 22:04
Actualitzat el 05 de maig de 2016 a les 22:32

El ple del Parlament de Catalunya ha aprovat avui mocions sobre els refugiats (JxSí), la qualitat de l'ocupació (PSC), les polítiques socials (C's), les polítiques de seguretat (CSQP), els recursos hospitalaris (PSC) i un punt de la moció sobre el planejament territorial (CUP). La moció sobre els mitjans de comunicació públics s'ha rebutjat (PPC).
En l'ambit més local, avui s'ha estrenat al faristol l'alcalde de Solsona i diputat al Parlament, David Rodríguez, que ha defensat una moció en defensa de les persones amb discapacitat i que en la seva intervenció ha volgut recordar a l'alcalde Xavier Jounou.

Tot seguit reproduïm el discurs de l'alcalde de Solsona en texte i en video.

Bé; gràcies, presidenta. Diputats, diputades, representants de Cocarmi, permeteu que les meves primeres paraules des d’aquest faristol siguin de record per una persona excepcional que sentia un profund respecte per les institucions catalanes i que tant gaudiria de viure el moment extraordinari d’emancipació nacional que viu el nostre país. Em refereixo a qui va ser alcalde de Solsona, Xavier Jounou i Bajo, una persona que tenia claríssim que la política havia d’estar al servei de les persones. Malgrat ja fa uns anys que ens va deixar, em ve de gust recordar-lo avui. «Procura deixar el món millor de com ho has trobat», era la sentència de BadenPowell, que havia fet seva i que de ben segur tants diputats i diputades a escoltes d’aquest Parlament hauran sentit manta vegades.
I crec sincerament que el contingut de la moció que aprovarem tot seguit va en aquesta línia. Malgrat que hem patit i encara patim uns anys de dificultat econòmica que ha endarrerit l’assoliment d’algunes millores socials, i, fins i tot..., una reculada, particularment en el col·lectiu de les persones amb discapacitat, que és el que avui ens ocupa.
Penso que massa sovint, en política, i això deu ser defecte d’alcalde, molt soroll vol dir poca feina. I avui potser farem poc soroll i, tot i que m’esperava un discurs menys contundent, però en qualsevol cas..., però de ben segur farem molta feina. Em sembla molt positiu que, malgrat partir de posicions ideològiques tan diferents, siguem capaços d’arribar a acords en aquest tipus de qüestions i deixem de banda actituds partidàries. Segur que des d’aquesta actitud és més fàcil apropar la ciutadania a la política.
Vull agrair al Grup de Ciutadans i en particular a la diputada Noemí de la Calle la seva actitud realista, però d’exigència al Govern, com correspon al grup de l’oposició, en la negociació de les esmenes. Aquesta és una moció molt exigent, que obliga a un munt de coses. És per això que em sembla de justícia reconèixer, també, l’esforç que fa el Govern en acceptar les propostes de la moció i entomarles, tot i que algunes ja s’estaven treballant, i que mostren la importància que es dóna des d’aquest en una qüestió tan sensible socialment. En primer lloc, i crec que és una des les millores més importants que se’ns reclamava des del sector, el Departament d’Afers Socials i Famílies està treballant per analitzar la problemàtica dels anomenats «diners de butxaca». Mitjançant el pla de xoc que va presentar aquest Govern es contemplarà una partida en els propers pressupostos de la Generalitat per a aquesta finalitat i destinat a persones amb discapacitat.
Pel que fa al constitució del consell de la discapacitat de Catalunya, ja s’ha fixat la data per part del departament per tal de fer-ho possible, i, per tant, aquesta serà la primera de les deu propostes de la moció que podrem assolir de manera més immediata. Els punts setè i desè de la moció es refereixen a resolucions aprovades en el passat Ple d’emergència social, pel que fa a la inserció laboral de les persones amb discapacitat i a la necessitat d’incrementar la quota de reserva d’ocupació a les administracions públiques. Per tant, cal donar-hi compliment. I, en aquest sentit, el Departament de Governació ja hi està treballant.
Pel que fa al Pla d’actuació per al seguiment del compliment de la quota de reserva d’ocupació per a persones amb discapacitat, cal dir que amb la planificació de la inspecció, i així ho ha estat per a aquest 2016, s’ha programat la campanya de control de la integració laboral de discapacitats, pel que fa a la comprovació del compliment de la quota de reserva, entre d’altres.
Pel que fa a la cartera de serveis, i aquest és un altre dels punts delicats d’aquesta moció, el Govern es compromet a establir el calendari de terminis. Actualitzar la cartera de serveis socials implica un procés molt llarg, quinze mesos com a mínim, que pot tenir un cost elevadíssim. I em sembla important, per tant, deixar-ho clar per tenir-ho present en la calendarització de l’actualització d’aquesta cartera i posar en valor el compromís que avui s’adquireix.
Pel que fa a l’adaptació de la normativa als valors i mandats de la Convenció internacional de les Nacions Unides, del 2006, sobre el drets de les persones amb discapacitat, cal dir que la normativa que s’ha anat aprovant darrerament s’adapta a la convenció citada i la voluntat és de continuar i aprofundir en aquesta línia.
Pel que fa al desplegament de la Llei d’accessibilitat, només dir que serà un macrodecret amb format de codi normatiu i que harmonitza el ventall de normatives existents en matèria d’accessibilitat. S’està treballant el projecte amb la màxima intensitat possible, però serà molt difícil que al novembre del 2016 pugui estar publicat, però sí elaborat. I, per tant, podria publicar-se a principis de l’any vinent.
I pel que fa al projecte d’una nova llei d’autonomia personal i dependència, el Govern ja contempla la realització d’un procés participatiu sobre aquesta qüestió que ha de servir de guia per a redactar el projecte de llei.
I finalment, pel que fa a la Llei 17/2010 de la llengua de signes catalana, esperem poder-nos congratular tan aviat com sigui possible del seu desplegament.
Crec sincerament que avui, amb l’aprovació d’aquesta moció, contribuïm a la millora de la qualitat de vida d’una part important de la nostra societat i ens apropem una mica més a l’ideal del lema «Escolta», (sona el senyal acústic que indica que s’ha exhaurit el temps d’intervenció) del qual parlava al principi, i al qual m’he volgut referir expressament, atès que aquest passat cap de setmana s’iniciava el compte enrere, doncs, de la Jamborinada que es farà l’any vinent a Tàrrega.
Moltes gràcies.
(Alguns aplaudiments.)