Després de llegir l’escrit que el grup de CiU al Consell Comarcal ha fet a la premsa, hi va haver diferents opinions entre nosaltres, sobre el fet de si s’havia de respondre o no. Per un costat semblava que respondre un escrit d’opinió tan fals i tan manipulat com aquell podria ser interpretat pel lector com la típica picabaralla entre grups polítics, i aquest fet podia ser contraproduent. D’altra banda, si no ho responíem, semblava que ja ens estigues bé el seu relat i, per tant, ens mantindríem en una posició d’acceptació. Per aquest motiu hem decidit de respondre’l. No volem de cap manera, que la informació donada pel grup de CiU quedi per bona, perquè no només és falsa i tergiversada sinó que, al nostre entendre, té la clara intenció de manipular l’opinió pública.
2.433’68€ d’estalvi en sous
Aquesta és la veritat referent als salaris del govern actual respecte a l’anterior. Entre la passada legislatura i aquesta es genera un estalvi anual de 2.433’68€ en sous i seguretat social

0€ en dietes i quilometratges
En dietes i quilometratges la diferència entre el govern anterior i l’actual és que en els casos de president, vicepresident i gerència, ara el cost és de 0€, mentre que abans era el que hom pot observar a la taula que hi ha tot seguit. En quant a aportacions a grups polítics, també es pot observar el seu cost, tant en els governs anteriors com en l’actual.
Dietes, quilometratges i aportacions a grups polítics
Dietes, quilometratges i aportacions a grups polítics


Cap de premsa: 0€
En el govern actual hi ha un estalvi important pel que fa al servei de comunicació. Recordar que durant el 2013 i part del 2014 el Sr. Marc Barbens, actualment portaveu del grup de CiU al Consell Comarcal i a l’Ajuntament de Solsona, facturava al Consell pels seus serveis de cap de premsa, al mateix temps que exercia de cap de premsa de CiU a Solsona i comarca. Com es pot veure en la taula següent, actualment el cost del cap de premsa no suposa cap despesa extra ja que aquesta tasca és assumida pel propi Consell optimitzant personal i recursos.

Responsabilitat i coherència en el pressupost
Tampoc no fa justícia la referència en el seu article sobre “retallades ajuts”. Segons s’explica, s’han modificat totes les ajudes en diferents percentatges. No obstant, estaria bé que abans d’opinar s’informessin, ja que aquesta modificació respon a un ajustament en les peticions de les mateixes. Cal ser responsable i coherent i no pretendre crear una partida sobredimensionada, només de cara a la galeria, si després aquesta no s’acaba revertint en les entitats en la seva totalitat. Per tant, no es deixa a cap entitat sense ajuda, sinó que es manté i s’ajusta a la demanda.
En relació a la reducció en les despeses del personal de l’Arxiu valorades en 9.000 €, cal esmentar que si els autors de l’article s’hi haguessin fixat més, veurien que aquesta diferència correspon al cost de la Seguretat Social, que apareix separadament en la línia immediatament inferior del pressupost del 2016 i no conjuntament com al pressupost del 2015, per tant, el cost és exactament el mateix que en l’any anterior i no hi ha hagut cap retallada en aquest sentit.
Criteris objectius en el repartiment de costos als municipis i taxes actualitzades
En aquest sentit, els companys del grup de CiU, segueixen fent una interpretació completament irreal i subjectiva de les dades, fet que pot comportar una idea completament emmascarada de la veritat al lector, que no podem deixar passar.
-Abocador: és cert que s’han apujat les taxes. Aquestes s’han incrementat principalment per dos motius: en primer lloc perquè les anteriors estaven calculades sobre unes previsions de tones abocades que no s´han aconseguit degut a la crisis. (Aquesta davallada, en principi, era compensada autoritzant l’entrada de més tones de terres contaminades, la qual cosa s´ha descartat ja que podia suposar inestabilitat del talús en cas de pluges importants). I, en segon lloc, per la imposició de la normativa en l’increment de taxes sobre els residus per tal de minimitzar-los i afavorir-ne el reciclatge. Davant aquesta situació hom pot fer dues coses: obviar el dèficit i seguir igual, provocant automàticament un desajust que el dia que calgui corregir-lo, farà que la taxa augmenti de manera exponencial; o, ser responsable, explicar el cost i actualitzar la taxa en funció d’aquestes necessitats. És cert, és molt més impopular aquesta última mesura, que no pas la primera, però és la més responsable i coherent. I a més a més, no s’enganya a la ciutadania fent creure que el servei de gestió de l’abocador té un preu que no és el que realment costa.
-Preu recollida rural: Pel que fa als 18.000 € de l’ajut del Consell Comarcal pel servei de recollida rural que els ajuntaments hauran de passar a sufragar, cal esmentar que aquests ja ho assumien fins ara amb els anomenats fons supramunicipals. Aquests fons eren precisament uns diners que provenien de la Generalitat i que els ajuntaments destinaven al Consell per donar aquest servei. De cara al 2016, donat que la Generalitat els ha suprimit, hi hauran de fer front directament. Per tant, no és cert que el Consell hagi aplicat cap retallada, en tot cas qui ho ha fet és la Generalitat. Així mateix, hi haurà una redistribució de l’import dels costos de la recollida entre els diferents ajuntaments afectats, per dos motius: primer, per un canvi de criteri que farà que a partir d’ara el cost de la recollida rural per habitant sigui el mateix per a tots els municipis, fet que fins ara no es produïa causant, al nostre parer, un greuge comparatiu important. I segon, pel fet de comptabilitzar correctament els habitants d’Olius, que veia incrementats els seus costos ja que es consideraven com a usuaris del servei també els del Pi de Sant Just, quan aquests ja disposen i paguen un sistema de recollida propi i no utilitzen el de recollida rural.
-Revisions esportives: si parlem en termes generals no té res a veure el servei que es donava fins ara amb l’actual. S’ha cregut convenient que, tant per criteris mèdics, per les greus conseqüències que pot comportar el fet de no detectar una anomalia a temps quan es realitzen esforços en competicions esportives, com per la qualitat assistencial del servei que es vol oferir als esportistes, independentment de l’esport i la categoria on competeixin, es facin totes les revisions mèdiques amb la prova d’esforç inclosa. És evident que el salt no és només a nivell qualitatiu, sinó, a nivell professional.
Ara comptem amb uns professionals que poden fer i validar aquest tipus de revisions, mentre que abans no era així. I sí, el cost és de 80€, però serveix per 2 anys, i a més a més, el Consell en subvenciona 15€. Per tant, al final no és tant diferent del que hi havia hagut fins al moment. Tot i així, no té res a veure la revisió que es farà ara amb la que es feia. En aquest sentit la professionalitat, la qualitat i la validesa de les revisions actuals, fan que les anterior quedin totalment en entredit.
-L’afirmació del grup de CiU referint-se a la retirada total dels 130.000€ del manteniment de camins és totalment falsa. Aquesta partida no només es mantindrà, sinó que s’intentarà incrementar durant l’any. L’única diferència entre el govern actual i l’anterior, rau en el fet que els criteris d’execució d’aquesta partida ara es destinaran exclusivament a millores de camins d’interès comarcal que requereixin d’una inversió important, difícil d’assumir pels ajuntaments en solitari. També serà prioritari el formigonat de cunetes en els trams que es requereixi, a fi d’evitar que camins asfaltats recentment es malmetin degut a aquesta mancança. Cal esmentar que en el passat govern, bona part d’aquesta partida s’esgotava desbrossant camins que ni tan sols eren qualificats com a camins d’interès comarcal.
Aclariments
No hauria de suposar cap problema el fet de contractar una auditoria externa, fins i tot s’hauria d’esperonar i, en certa manera, obligar a tots els governs que per responsabilitat i transparència ho facin. Tanmateix, sembla que els companys de CiU tenen una intencionalitat directa a desprestigiar, menystenir i fins i tot, qüestionar el fet de realitzar una auditoria. No deu ser que poden tenir algun recel o temor en els resultats? De no ser així, haurien de celebrar aquest fet i explicar-lo. Pel que fa al cost, una vegada realitzada l’auditoria podrem parlar-ne, mentrestant es basen només en una previsió.
En quant a la partida dels 107.000€ del Centre Sanitari, dir que abans de modificar res cal saber a què fa referència, d’on surt, perquè serveix i a què es destina, i així mateix ho vam explicar el dia del Ple. La responsabilitat de canviar res, també rau en això. Analitzarem aquesta partida en el seu detall, i l’explicarem.
En quant a la planta de privats i mútues del Centre Sanitari només aclarir que els autors d’aquesta estructura de privatització van ser precisament els governs anterior de CiU, qui la van idear i posar en funcionament. Que en preguntin els motius als seus artífexs. No obstant, el nostre plantejament és millorar-la en tots els sentits en què es pugui.
I finalment, pel que fa al suposat model de sistema públicoprivat de l’Oficina de Turisme, només aclarir que es tracta d’una proposta que encara no se sap si es portarà a terme o no i que s’explicarà tan bon punt estigui tancada. En cap cas, no suposa un canvi de gestió pública a privada. Evidentment, si tira endavant es realitzarà la contractació per sistema de lliure concurrència valorant les ofertes que es presentin.
Res més, les dades són damunt la taula, la realitat explicada, els dubtes aclarits i els arguments exposats: realitat, transparència i objectivitat. Ara, el torn és seu, apreciat lector.