Es potenciarà l'atenció als pacients crònics i l'assistència primària

L'objectiu principal és evitar ingressos hospitalaris a través de la prevenció

Publicat el 08 de març de 2012 a les 21:07
D'esquerra a dreta: el gerent de la Regió Sanitària de la Catalunya Central, Oriol Morera; el director del Servei Català de la Salut, Josep Maria Padrosa; i la responsable de planificació de la Regió Sanitària de la Catalunya Central, Remei Juncadella Foto: Mar Martí-ACN

Manresa (ACN).- El Pla de Salut de la Regió Sanitària de la Catalunya Central 2011-2015 farà especial atenció als malalts crònics per intentar evitar l'increment els ingressos hospitalaris. Així ho ha explicat el gerent de la regió de salut de les comarques centrals, Oriol Morera, qui ha ressaltat que les característiques de la població d'aquest territori "on hi ha una elevada franja d'edat de gent de més de 65 anys" fa que "es doni major incidència en aquest aspecte" . A més, malgrat que la Catalunya Central "no és una regió molt poblada", sí que "compta amb una gran extensió de territori", de manera que el pla també fa especial atenció a "augmentar la capacitat de resolució de l'atenció primària".
 
El passat 21 de febrer el Govern va aprovar el Pla de Salut de Catalunya 2011-2015, un document estratègic que articula la reforma del sistema sanitari català sobre tres eixos: l'abordatge de les malalties més comunes, l'atenció integral als pacients crònics i la modernització organitzativa. D'aquests eixos, Oriol Morera ha destacat que a la Catalunya Central és especial important la incidència en els malalts crònics per les característiques poblacions de les comarques centrals "on hi ha una elevada taxa de població de més de 65 anys". 
 
L'atenció especial a les malalties cròniques pretén tractar de manera més pròxima i individualitzada aquest tipus disfuncions per tal de poder "evitar els ingressos hospitalaris" , segons ha explicat el director del Servei Català de la Salut, Josep Maria Padrosa. A més, Padrosa ha ressaltat que el pla preveu reforçar les accions de "prevenció i promoció de la salut" per tal d'involucrar al màxim els ciutadans en programes d'exercici físic i alimentació saludable. Segons Padrosa, a Catalunya hi ha un "70% de persones que declara tenir una malaltia crònica" i el Departament de Salut "destina un 75% dels seus recursos a tractar aquest tipus de malalties". 
 
El Pla de Salut es fixa com a prioritàries deu malalties cròniques que cal tractar de manera integrada. Segons ha explicat la responsable de planificació de la Regió Sanitària de la Catalunya Central, Remei Juncadella, a les comarques centrals per aquest any 2012 se n'han prioritzat tres que són "la insuficiència cardíaca congestiva, les malalties respiratòries i la depressió". 
 
Respecte la millora dels centres assistencials i la recerca de sinèrgies entre ells per optimitzar recursos, Morera ha explicat que a la Catalunya Central fa temps que s'aplica aquest concepte. "Al Solsonès i el Berguedà hi ha experiències en aquest sentit, ja que en segons quins tractaments els ciutadans d'aquestes dues comarques tenen com a hospital de referència l'Hospital Sant Joan de Déu de Manresa". A més, Morera ha explicat que des de fa un any s'està aplicant un nou model a nivell hospitalari que crea sinèrgies entre hospitals de diferents regions sanitàries. Es tracta dels hospitals de Vic, Campdevànol i Olot que " per poder atendre millor els pacients han endegat un camí d'aliances estratègiques per racionalitzar els serveis"
 
Un altre dels objectius del pla de salut és aconseguir més implicació del pacient i que obtingui més coneixement de la seva malaltia a través del programa 'pacient expert'. Segons ha explicat Juncadella, es pretén que el pacient tingui els instruments necessaris perquè "pugui manejar la seva malaltia". A més, també es compta amb el suport del 'Sanitat respon' que col·labora en aquest sentit a través de l'atenció telefònica als pacients.