
Una setantena de famílies de Solsona poden veure’s afectades per l’anunciada reforma de la llei que regula la renda mínima d’inserció (PIRMI). L’alcalde, David Rodríguez, assegura que “a Solsona en cap cas s’ha comès frau”, ja que tots els expedients estan sotmesos a un seguiment exhaustiu per part dels Serveis Socials, que estableixen un pla de treball per a cada beneficiari. La retallada, si s’aplica, requerirà un redimensionament del Fons d’emergència social de Solsona per poder absorbir els usuaris que quedin exclosos d’aquesta contraprestació.
Els PIRMI que es tramitaven a Solsona abans de la crisi, que eren de tipus social, eren mínims, segons destaca l’alcalde. Com a màxim, es va arribar a una dotzena d’expedients, i algun any només n’hi havia hagut un sol beneficiari, fet que “demostra que a Solsona s’ha dut a terme una bona gestió d’aquests ajuts”. “Aquí fa molts anys que es fan les coses ben fetes i no podem pagar justos per pecadors”, assevera David Rodríguez, que lamenta que es tracti tots els municipis per igual.
Replantejar el Fons d’emergència social
A més, el 2009, “Solsona es va avançar a la Generalitat amb la creació del Fons d’emergència social per evitar que s’accentués la fractura social que la situació econòmica podia provocar”. Amb tot, la renda mínima d’inserció de caràcter no social, en aquest cas permetia alleugerir el Fons, de recursos limitats. Però la situació que es beslluma arran de l’anunci del govern català farà que es giri la truita, per la qual cosa serà necessari redimensionar aquest programa local, que en aquests moments disposa de 20.000 euros.
Els Serveis Socials de Solsona alerten que si s’aprova la modificació de la llei que regula el PIRMI en quedaran excloses la majoria de les cinquanta famílies que actualment reben la contraprestació. Un dels requisits que es fixaran i que afectaran aquests beneficiaris és la incompatibilitat de la renda mínima d’inserció amb qualsevol altra prestació pública, com subsidis o ajuts per invalidesa. A més, hi ha una vintena de sol·licituds cursades des del maig que tampoc no han rebut resposta.
Perfil divers de beneficiaris
El perfil de ciutadans beneficiaris d’aquesta contraprestació és divers. Els que reben el PIRMI social presenten problemàtiques relacionades amb toxicomanies i malalties mentals, en molts casos, mentre que els que s’acullen al PIRMI no social són persones amb dificultats d’inserció laboral, entre les quals hi ha immigrants, noies joves amb poca experiència laboral, dones grans i famílies monoparentals.
L’alcalde de Solsona lamenta que s’hagi incentivat un “alarmisme social” al voltant d’aquest ajut i reclama “més coherència” en les polítiques d’austeritat, ja que “no és coherent retallar per als més necessitats i reduir els tributs a un 6 per cent de la població, que és la més rica”. Les polítiques econòmiques dels països avançats s’han de caracteritzar per a “una redistribució equitativa de la riquesa, que tendeixi a eliminar les diferències socials”, rebla Rodríguez.