La proposta de ressucitar el MidCat aturat a Hostalric alerta el Baix Montseny

L'alcalde d'Hostalric, Nil Papiol, considera que el gasoducte «no compleix amb els objectius de transició energètica i de desenvolupament sostenible»

Centre trasportador del gasoducte Martorell - Figueres a Hostalric
Centre trasportador del gasoducte Martorell - Figueres a Hostalric | Jordi Purtí
16 de març del 2022
Actualitzat a les 16:43h
El projecte del MidCat torna a estar sobre la taula quan, des de l'any 2019, gairebé tothom el donava per enterrat. L'any 2010 les empreses espanyola Enagás i francesa Teréga, el van impulsar per connectar Catalunya i França per portar-hi gas des d'Algèria. La construcció del tram Martorell - Figueres es va aturar a Hostalric, on hi ha un centre transportardor, i es va morir tant pel seu elevat cost econòmic com pel desinterès de França en la infraestructura. Al darrera, hi ha quedat les seqüeles d'un Baix Montseny trinxat.

Ara, amb la guerra a Ucraïna i la dependència d'alguns països europeus del gas rus, algunes veus s'han alçat per treure la pols a un projecte i ressucitar-lo. La intenció és pal·liar els efectes econòmics colaterals que provoca el conflicte bèl·lic. És el cas de Foment del Treball que demana "mesures urgents" a l'Estat i la Generalitat. Per la patronal catalana és l'oportunitat que no es pot deixar escapar perquè "Espanya es converteixi en un hub de distribució de gas a nivell europeu", s'assegura des de la patronal que lidera Josep Sánchez Llibre.

Interessos contraposats
Però com passa sovint, els interessos econòmics i polítics no sempre casen amb la veu del territori, ans al contrari. A bona part del Baix Montseny encara es noten les ferides profundes per on passen els tubs del gasoducte i a Hostalric no els fa gràcia la possibilitat que es pugui continuar el projecte, per molt que el seu terme municipal no es veuria afectat per les obres que ja es van fer l'any 2011.

L'alcalde d'Hostalric, Nil Papiol, ha explicat a NacióBaixMontseny que no considera una bona idea seguir l'obra ja que al seu parer "no compleix amb els objectius de transició energètica i de desenvolupament sostenible que el propi Govern de l'Estat s'ha marcat". Per Papiol, tenint present la crisi climàtica que patim, l'obra està fora de lloc i no veu el motiu perquè s'hagi de potenciar, tant per l'impacte ambiental que suposaria com pel model energètic que hi ha al darrera "sóc partidari de deixar-ho estar".
 

Nil Papiol, alcalde d'Hostalric Foto: Aleix Freixas/ACN


Els ecologistes a l'aguaït
En els anys de construcció del gasoducte la polèmica i la controvèrsia per la construcció d'aquesta infraestructura va ser constant. El moviment ecologista va portar a terme diverses accions de protesta i també van celebrar primer l'aturada de les obres i després que França es desvinculés del projecte.

Tot i amb això, Carles Lumeras, president de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM), ha manifestat que tota la informació de l'intent de ressucitar el projecte la tenen per la premsa. No obstant, estan a l'aguaït de com poden desenvolupar-se els esdeveniments "si volen continuar l'obra, no dubtarem en tornar a l'acció", ha assegurat.
 

Tubs del gasoducte al seu pas pel Baix Montseny Foto: Jordi Purtí


Finançament europeu
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha demanat a la Unió Europea (UE) que financi el gasoducte Midcat, per transportar gas d'Espanya a França des d'Hostalric. La petició la va fer a la cimera que va reunir els líders europeus a Versalles (França), en la qual es va abordar com independitzar-se energèticament de Rússia. Sánchez va assegurar que és "fonamental" posar les interconnexions "en marxa". "El que no pot ser és que la península Ibèrica sigui una illa energètica", va dir el president del govern espanyol.

Per altra banda, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, busca aliats a Alemanya per reactivar el MidCat. En aquest context de crisi energètica Aragonès sosté que el gasoducte no hauria de servir per transportar només gas, sinó també energies renovables o biometà.