L'Ajuntament de Gósol ha vist en el pèsol negre una veta d'explotació turística i gastronòmica important a la comarca. Aquest llegum autòcton i exclusiu dels municipis de l'Alt Berguedà i Alt Solsonès, té una producció reduïda, d'entre cinc i sis tones conreades en 6,47 hectàrees, que només produeixen deu agricultors.
No obstant això, la seva excel·lència culinària i singularitat el situen com un producte exclusiu i autèntic, poc conegut fora de la comarca, i que es presenta com una oportunitat gastronòmica pel Berguedà. Per això, l'Ajuntament de Gósol amb la col·laboració de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà i el suport de la Xarxa de Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona impulsaran, el proper 29 d'octubre, la Mostra Gastronòmica del Pèsol Negre.
Segons ha explicat l'alcalde del petit municipi de l'Alt Berguedà, Lluís Campmajó, la festa vol donar a conèixer aquest producte singular, entre els visitants, els sectors especialitzats i els apassionats de la gastronomia. I en aquesta línia, ha continuat, revaloritzar-ne la producció i el consum fora del Berguedà. Aquesta mostra, a més, agafa encara més importància, coincidint amb l'Any Internacional dels Llegums per Nacions Unides i l'any en què Catalunya és Regió Europea de la Gastronomia 2016.
Carles Riu, per altra banda, productor de pèsol negre, ha explicat la producció singular d'aquest llegum al Berguedà. Un producte que requereix d'un procés molt artesanal i poc mecanitzat, que dificulta la seva explotació de forma extensiva.
Oportunitat per a la comarca
El gerent de l'ADBerguedà, Eduard Barcons, ha destacat la necessitat de potenciar el pèsol negre en la línia del treball que s'està realitzant per dinamitzar i treure a la llum altres productes singulars del Berguedà, com és el blat de moro escairat o les patates de muntanya.
Amb aquesta mostra, doncs, s'espera donar un pas endavant, potenciant el producte i explicant-lo, tant a visitants com a experts en gastronomia. L'acte comptarà amb una exposició monogràfica, un mercat agroalimentari amb productors del Parc Natural Cadí-Moixeró, una jornada tècnica sobre les potencialitats del pèsol negre, i demostracions gastronòmiques, a part d'una pessolada popular amb el xef Diego Alías, el restaurant Cal Amador de Josa del Cadí i un concert d'acordionistes.
Gósol promocionarà el pèsol negre com a producte singular del Berguedà
Cultura
El municipi acollirà la primera Mostra Gastronòmica del Pèsol Negre
ARA A PORTADA
-
-
Energia Primera actuació clau sobre el terreny de la futura central de la Baells Arnau Urgell i Vidal
-
Acció Els forats negres en la lluita contra el foc: 54 ajuntaments mai han tingut pla Arnau Urgell i Vidal
-
Acció El Govern vol passar en cinc anys del 50 al 100% d'urbanitzacions amb tallafocs Arnau Urgell i Vidal | Ferran Casas i Manresa
-
Societat El Berguedà impulsa una càtedra per «potenciar el desenvolupament del territori» Eloi Martí
Publicat el
18 d’octubre de 2016 a
les 14:08
Actualitzat el
18 d’octubre de 2016 a les
15:31
Et pot interessar
-
Cultura
El Festival TIFA torna a Borredà amb tres dies de teatre, música i tallers per a tota la família
-
Cultura
Les millors imatges de la Patum de Berga 2026
-
Cultura
Berga crema en la primera Patum Completa: comparses amb impermeable i catarsi a la plaça de Sant Pere
-
Cultura
La Patum vibra amb Els Segadors i clama «independència»
-
Cultura
Guia pràctica de la Patum de Berga 2026: tot el que has de saber
-
Cultura
Les trenes de Patum: un símbol de la festa entre el jovent
