La Patum ha donat el tret de sortida amb el Cant dels Segadors i una emoció desbordant, que ha estat marcada pels crits d'independència i la reivindicació per l'alliberament nacional. Enguany una de les novetats a la plaça Sant Pere ha estat una sèrie de pancartes contra el racisme i el feixisme que s'han desplegat just abans de l'himne. També ha destacat la presència de cartells antifeixistes i crits contraris a la presència de la líder d'Aliança Catalana, Sílvia Orriols.
Puntual, el toc tres quarts de deu de la nit, ha marcat l'inici a la Patum Completa d'aquest dijous. L'encarregat de marcar el ritme del començament ha estat el Tabal que, de seguida, ha unit els patumaires en un sol crit d'eufòria. Les persones concentrades a la plaça, alguns des de feia més d'una hora, han començat a saltar com bombolles en una olla a pressió.
Sortint des del capdamunt de les escales de l'Església de Santa Eulàlia, s'ha desplegat una gran estelada sobre els caps dels patumaires que ha traspassat l'espai, ple a vessar, entre càntics sobiranistes i contraris a l'estat espanyol. També s'han vist estelades, vermelles i blaves, i alguna bandera amb la creu de Sant Jordi, que ha passat desapercebuda.
🟢🔴 Milers de persones canten Els Segadors a la plaça Sant Pere de #Berga: estelades i crits d'independència a la #Patum https://t.co/S9R4udqs9h
— NacióBerguedà (@NacioBergueda) June 4, 2026
📹 @ArnauOlympus pic.twitter.com/dkZR3adAO7
Els balcons de la plaça, carregats de berguedans expectant, també s'han sumat a la reivindicació amb més banderes independentistes, com ja va succeir en l'edició de l'any passat. Les darreres notes de l'himne nacional català han anat acompanyades d'un breu silenci i, finalment, un crit de "visca Catalunya lliure", que ha ressonat davant les càmeres i els representants polítics i institucionals, entre els quals hi ha l'alcalde de la CUP, Ivan Sànchez, la Consellera d’Interior, Núria Parlón i el president de Junts per Catalunya, Jordi Turull.
Berga xiula Sílvia Orriols
Només arribar al balcó, la líder de Ripoll ha estat rebuda amb una gran xiulada i una sèrie de càntics contra el feixisme. S'ha pogut sentir "Catalunya antifeixista", "fora Sílvia Orriols", "fora feixistes dels nostres barris" i "boti boti feixista qui no boti". El crit ha estat unànime a la plaça i ha anat acompanyat de l'exhibició de pancartes contra el racisme.
🔴 Crits contra Sílvia Orriols a la Patum de Berga
— NacióBerguedà (@NacioBergueda) June 4, 2026
🗣️ "Fora feixistes de la Patum"
✍️@BernatCastanyerhttps://t.co/elb4x15Lbw pic.twitter.com/AVDla5VnLO
La presència d'Orriols a la Patum arriba envoltada de simbolisme i provocació, en un espai independentista i governat per la CUP des del 2015, on el vot juntaire al Parlament ha superat el 38% en els dos darrers comicis nacionals. Aquesta situació al balcó consistorial ha anat acompanyada de silenci institucional els dies previs a la celebració de la festivitat i el govern municipal s'ha negat a fer-ne declaracions als mitjans.

