El Consell Comarcal del Berguedà clama perquè el Govern faci avançar el projecte de desdoblament de la C-16

La moció presentada pel grup del PSC tira endavant per unanimitat

18 de desembre de 2023, 17:00
El darrer ple ordinari del Consell Comarcal del Berguedà
El darrer ple ordinari del Consell Comarcal del Berguedà | Consell Comarcal del Berguedà
Els 19 consellers i conselleres del Consell Comarcal del Berguedà fan un clam unànime per exigir al Govern que faci avançar el projecte de desdoblament de la C-16. Els constants embussos a la via que travessa la comarca i el consegüent col·lapse de les poblacions que es troben al seu pas han fet vessar el got a l'òrgan supramunicipal, que demana a la Generalitat que compleixi amb els diferents compromisos adquirits i doni continuïtat a l'autovia fins al Túnel del Cadí. L'escenificació va ser al darrer ple ordinari del Consell, mitjançant l'aprovació amb tots els vots a favor d'una moció presentada pel grup del PSC.

"Des de fa molts anys, veiem com tots els caps de setmana i dies festius, aquest tram queda col·lapsat, amb conseqüències greus per a la connectivitat i mobilitat de tots els municipis de l'Alt Berguedà", ha començat explicant el portaveu socialista, Abel Garcia, que també criticava "la manca de civisme de centenars de conductors que pretenen fer drecera conduint per nuclis urbans o per camins rurals no aptes". De fet, per trobar un exemple, no cal anar massa lluny, ja que el darrer pont de la Puríssima va evidenciar aquesta situació, amb uns carrers de Berga intransitables pels centenars de vehicles que buscaven la carretera vella, com els que circulaven pel camí rural entre la Nou de Berguedà i Vilada o els que travessaven Guardiola de Berguedà com si fos un carril més.

La transformació de l'Eix del Llobregat es va iniciar el 1989, i va anar ampliant el recorregut en format d'autopista i autovia amb el pas dels anys. La darrera intervenció va ser l'allargament del doble carril fins a Berga, tram inaugurat el 2007, i des d'aleshores es parla dels darrers fragments que resten: fins a Cercs i fins al Túnel del Cadí. Després de moltes reunions i promeses incomplertes, el projecte anava agafant pols en un calaix, fins que el 2019, l'aleshores conseller Damià Calvet va posar sobre la taula un nou plantejament: un tercer carril reversible. L'actuació estava, aparentment, pressupostada i calendaritzada, però el temps, novament, va demostrar que no. El darrer episodi va ser al març d'aquest 2023, quan el també aleshores conseller Juli Fernàndez Olivares va anunciar que Territori estendria l'estratègia 2+1 en diferents vies arreu de Catalunya per dotar-les de més capacitat, deixant de banda qualsevol mena d'intervenció al Berguedà. En tot cas, va fer referència a unes al·legacions per part d'alguns ajuntaments de la comarca per tal d'avançar, sense que se n'hagi sabut mai res més.

És per aquest motiu que des del PSC asseveren que "estem a finals de 2023 i, no solament no s'ha dut a terme el primer tram, sinó que no sabem de l'existència del projecte executiu del sistema alternatiu, en tot el tram", constatant que "avui dia, s'han incomplert totes les promeses, els acords i pactes subscrits per les institucions de la comarca del Berguedà amb el Govern". 


Petició del projecte executiu i una partida pressupostària

El conjunt de consellers i conselleres van mostrar el seu acord amb la demanda presentada pel PSC. Des de Som Avià, Patrocini Canal ha volgut donar "l'enhorabona per la iniciativa" a Garcia, assenyalant que "ens fa falta", mentre que Lluís Vall, en representació de Més x Gironella, també s'ha expressat en la mateixa línia, afirmant que "hem passat uns anys que el territori i partits polítics hem deixat el tema en punt mort, però s'està arribant a uns límits i ha de ser un tema de prioritat pel que fa a la mobilitat". Per part de la CUP, Ivan Sànchez ha compartit que el desdoblament "és una necessitat que té la comarca i que compartim els veïns i veïnes de Berga", a la vegada que ha precisat que el consistori va presentar al·legacions al projecte, fa ja un grapat d'anys, respecte de l'accés Centre de la ciutat, el qual el batlle de la capital reconeix com un "focus de perillositat".

En nom de Junts, Gemma Subirana recordava que "el volum de trànsit ha anat augmentant, al punt que la C-16 acaba col·lapsada en moltes ocasions", i refermant que "l'hemeroteca ens recorda que els berguedans fa molt que patim aquest retard i les seves conseqüències". I, per cloure, Josep Campos, des d'ERC, ha exposat que "és evident que és un problema de mobilitat fins al Túnel del Cadí, i per això hem de votar a favor".

D'aquesta manera, i un cop aprovada la moció per unanimitat, el Consell Comarcal del Berguedà instarà la Generalitat a "presentar, de manera urgent, el projecte executiu de desdoblament, així com la inclusió d'una partida, adient i suficient per a la seva execució en els pressupostos 2024".