Estació a la Font del Ros i baixador a la Rasa dels Molins: BeGI busca el «consens» per desencallar el projecte

Judit Vinyes i Lluís Minoves posen en relleu que estan tenint un debat molt fructífer amb l'equip de govern al respecte: «Les opcions més oposades ens estem trobant»

30 de gener de 2024, 20:18
Actualitzat: 20:18h
Judit Vinyes i Lluís Minoves han presentat el binomi d'estació i baixador a la seu de BeGI
Judit Vinyes i Lluís Minoves han presentat el binomi d'estació i baixador a la seu de BeGI | Lídia López
Berga Grup Independent (BeGI) ha mogut fitxa en la qüestió de la construcció d'una estació d'autobusos a Berga. Els regidors del grup, Judit Vinyes i Lluís Minoves, han fet pública la proposta que han treballat i ja han presentat a l'equip de govern per desencallar el projecte, i que segons exposen, vol unir les dues iniciatives que s'han posat sobre mapa la darrera dècada, a la Font del Ros el 2016 i a la Rasa dels Molins el 2023. Ho fan amb un equipament doble: una estació a la Font del Ros i un baixador central a la Rasa dels Molins.

"És un projecte de consens", ha remarcat la portaveu del grup, emfatitzant que incorpora l'argument d'una millor ordenació del trànsit i també la situació d'una parada que es trobi al centre de la ciutat. I és que, en el plantejament de BeGI, la majoria de línies es concentrarien a l'estació, mentre que al baixador s'hi deixaria un espai per a trajectes puntuals, el Bus Berga i donaria cobertura a serveis privats com excursions o transport escolar. 

En concret, la planificació de Berga Grup Independent s'estructura en els dos equipaments, d'estació i baixador. A l'estació, hi projecten set andanes a la zona de l'aparcament a tocar de la carretera de Sant Fruitós, en un terreny que ja és del consistori. A més, la formació obre la porta a adquirir la parcel·la al complet més endavant per ampliar l'estacionament, si s'escau. El disseny també contempla un edifici de serveis, punt d'informació i guixetes, i una parada de taxis. També se situaria un punt per als taxistes al baixador que s'alçaria al sud de la Rasa dels Molins, amb dues andanes i una tercera per al Bus Berga, que també disposaria d'un carregador elèctric. L'espai central s'utilitzaria per fer una marquesina, un quiosc i lavabos, així com per situar un aparcabicicletes. A peu de carrer, s'hi col·locarien dues places d'aparcament amb punt de càrrega de vehicles elèctrics.
 

Plànol del baixador central a la Rasa dels Molins Foto: BeGI


Un projecte més econòmic i amb entesa

Un altre dels elements subratllats per BeGI de cara a defensar la nova proposició és que, segons Minoves, aquest projecte "és més econòmic que l'últim que es va posar sobre la taula", el qual rondava els 3,8 milions d'euros. El càlcul parteix dels 1,6 milions que es va pressupostar el 2016 l'estació a la Font del Ros, el qual el grup és conscient que cal posar al dia, i uns 700.000 euros més per al baixador, emmirallant-se en el que està a punt d'inaugurar-se a Gironella. "Entenem que si anem amb un projecte més econòmic, a la Generalitat li semblarà bé", ha valorat. D'altra banda, Berga Grup Independent també fan referència a tots els passos administratius que s'han de desenvolupar encara per tirar endavant l'estació d'autobusos a la Rasa dels Molins, com la modificació puntual del POUM, que serien més àgils en cas d'optar per la seva proposició.

Però més enllà del factor econòmic, de mobilitat, de situació estratègica i de burocràcia, els regidors han recalcat que el principal avantatge d'aquest projecte respecte de l'anterior és que compta amb la conformitat de l'Associació de Veïns de la Rasa dels Molins, que ha dit i repetit que s'oposa a què es construeixi una estació d'autobusos en aquesta zona. "És un escull important", ha emfatitzat Vinyes, qui ha confirmat que s'han trobat amb l'agrupació per presentar-los la seva proposta i l'han vist amb bons ulls. Amb qui no s'han trobat encara és amb l'Associació de Veïns de la Font del Ros, amb els quals la formació avança que els hi faran arribar la proposta tot i puntualitzar que "en el seu dia, ningú hi va dir res en contra". "És un projecte de ciutat, no de barris", ha destacat Minoves.
 

Plànol de l'estació de la Font del Ros Foto: BeGI


També faran arribar el projecte a la resta de grups de l'oposició, que tal com han recordat, tampoc estan d'acord amb el plantejament actual d'estació d'autobusos a la Rasa dels Molins. Sigui com sigui, des de BeGI emfatitzen que el seu propòsit principal és el del consens entre tots els grups municipals, ja que "el que vol la Generalitat és que baixem tots amb un acord unànime". I aquesta entesa, han posat en relleu, s'està aproximant justament per l'acostament entre els dos grups, el del govern i el de BeGI, que semblaven estar més allunyats. "Les opcions més oposades ens estem trobant", ha remarcat Vinyes. 

Tot plegat, des de Berga Grup Independent deixen la porta oberta a continuar debatent la qüestió de l'estació d'autobusos per tal d'arribar a una "proposta factible" més aviat que tard. Així, destaquen que si han fet aquest pas és perquè "després de vuit mesos, no s’ha fet res per desenvolupar l'estació a la Rasa dels Molins", cosa que, apunten, és impensable tenint en compte que el finançament ve per part de la Generalitat i que "és un tema crucial pel futur de Berga". 
 
Arxivat a