Les vendes de mones aquest any van a l'alça.
Albert Dorna: creacions esfèriques d'animals, dibuixos animats i Patum
Albert Dorna, conegut pastisser i xocolater de la ciutat i responsable de Dolceria Pujol, explica que "enguany hi ha molta varietat" en quant a triar un protagonista o altre per la mona. Tot i així, Dorna assenyala que el ninot de xocolata d'en Mic és un dels més buscats. Però afirma que ho és conjuntament amb d'altres personatges com Frozen o la troupe de Patrulla Canina. "Es torna a recuperar l'ou de Pasqua i també creix de nou la demanda del Petit Príncep", afegeix. Sense oblidar que "l'any que el Barça va bé, no hi poden faltar en Messi i d'altres composicions culers", diu Albert Dorna. A les tendències d'enguany, s'hi sumen "les pilotes de bàsquet". Però Dorna detalla que a Dolceria Pujol han intentat anar més enllà. "Hem volgut oferir quelcom que no es trobi en d'altres llocs. Figures d'animals esfèriques com serps, ratpenats, etcètera, també cactus; estan funcionant molt bé", ressalta Dorna. La porra de xocolata del Gegant Nou de la Patum i d'altres figures de la festa són igualment molt perseguides.

No hi falten, és clar, els Piuets de l'1-O. I és que si bé les referències a l'independentisme no són ni molt menys majoritàries en les pastisseries consultades, aquest no és un tema oblidat quant a la possibilitat d'endolcir-lo amb xocolata. Al setembre, Albert Dorna ja va crear unes paperetes fetes de xocolata blanca amb una calca de sucre que reproduïen les butlletes per votar al referèndum i que van mantenir l'èxit durant molts mesos.

Jordi Alberich: sabates de xocolata, en Mic i figures d’Star Wars
A Dolceria Alberich les casetes tradicionals de xocolata comparteixen espai amb un acolorit ventall de figures en forma de sabates, sabatilles esportives i bosses de mà endolcides. El pastisser Jordi Alberich explica que són un tipus de figura que "s'estan posant de moda" i que "tenen molt èxit, tant en versió per a nen com per a nena". Segons Alberich, les botes de xocolata també criden molt l'atenció als padrins que són amants de la música country, que n'hi ha. Però aquest tipus de model competeix amb un de molt més infantil capitanejat per figures d'en Mic i Bob Esponja, així com per les figures de xocolata d'Star Wars.

L'independentisme i alguns dels esdeveniments més destacats dels darrers mesos han servit d'inspiració arreu del país per al disseny d'algunes mones de Pasqua. Malgrat tot, a Berga, aquesta influència, sembla més matisada. Alberich ha dissenyat unes mans amb l'estelada, però diu que "ja fa 3 o 4 anys" que aquest és un tema recurrent en les mones, per la qual cosa s'imposen d'altres dissenys més novedosos. Jordi Alberich adverteix que "els padrins fa almenys 18 dies que s'afanyen a comprar la figureta la xocolata", perquè "no volen quedar malament i busquen que sigui una mona ben lluïda". Els temps canvien, però aquesta és una tradició que sembla que es manté imprescindible. La majoria de padrins catalans continuen comprant la mona al seu fillol, ja sigui en forma de figura de xocolata o de pastís, dues opcions que conviuen.

Més vendes que el 2017
El Gremi de Pastisseria de Barcelona i Província preveu que en el conjunt del país es venguin unes 700.000 mones de Pasqua artesanes, un 10% més que l’any passat. Els preus arreu del país oscil·len entre els 20 i els 100 euros.
A Berga també es nota el bon ritme de vendes. Albert Dorna ho atribueix a què la celebració cau molt més d’hora que d’altres anys. "Les estacions d’esquí encara funcionen a ple rendiment, hi ha més turisme i això es nota", subratlla.