"Aquesta és la roda de premsa més important que he fet mai", reconeixia Xavier Orcajo, membre de la junta de Bergacomercial i un dels impulsors per l'execució de l'APEU a Berga, que ha confirmat que l'estudi de viabilitat ha resultat favorable i, per aquest motiu, es presenta a votació el projecte. El principal objectiu de l'APEU, segons Orcajo, és "crear un gran espai comercial obert a Berga", per la qual s'ha escollit una "zona geogràfica que comparteix una homogeneïtat i presenta característiques diferents de la resta d'espais comercials de la ciutat". D'aquesta manera, els promotors esperen combatre la fuga comercial, trencar amb la discontinuïtat comercial que suposen els locals buits, resoldre la degradació de l'entorn i generar més accessibilitat, per exemple, establint més aparcaments.
D'aquesta manera, el pla d'acció de l'APEU, que en cas de ser aprovat tindria una vigència de cinc anys, inclouria tres àmbits d'acció fonamentals: generar més vida comercial omplint els locals buits amb un impuls de l'emprenedoria; revitalitzar i embellir l'espai que engloba l'APEU; i crear una marca de l'eix comercial. I com es faran realitat aquests objectius, en cas que s'acabi aprovat l'APEU? Amb un pressupost d'entre 1 i 1,2 milions d'euros que es dotarà de les quotes dels establiments i locals implicats, així com d'alguna subvenció pública. I és que, en tot aquest procés de definició de l'APEU, Bergacomercial ha trobat el suport i compromís de l'Ajuntament de Berga, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.
"És el projecte més gran del comerç i pel comerç, tant a Catalunya com a Espanya", ha valorat Orcajo, que ha estat contundent afirmant que "l'APEU pot ser l'últim tren que té el comerç de Berga; és una oportunitat que no podem deixar passar". Així, l'impulsor ha assenyalat que la iniciativa berguedana és pionera, afirmant que "quan es va aprovar la llei dels APEU al Parlament, ningú s'imaginava que Berga seria la capdavantera".
Convèncer els 225 actors implicats
Per tal que l'APEU de Berga passi de ser un projecte a una realitat, s'haurà de sotmetre a votació amb els locals que integren la zona geogràfica definida. En total, són 225 establiments, pel qual se citarà als botiguers que tenen un comerç i als propietaris dels locals que no tinguin activitat. Per aquest motiu, Bergacomercial ha decidit professionalitzar la campanya de comunicació respecte de l'APEU i el procés de plebiscit que tindrà lloc a finals de novembre a través de la contractació de Som Impuls, una empresa d'assessoria en la gestió comercial.
Jesús Carballo, tècnic assessor comercial que lidera la companyia, ha compartit que ja s'han engegat les reunions amb els diferents agents implicats, des de comerciants i propietaris, com veïns, immobiliàries i grups polítics. La finalitat, a més de poder traslladar els beneficis de l'APEU, és acabar d'incorporar idees i suggeriments que sorgeixin en aquestes trobades, per tal d'acabar de definir el millor document d'APEU. Així, una de les accions que s'ha avançat, en una compareixença amb els mitjans aquest migdia, ha estat la instal·lació de lones davant dels locals buits on es mostri allò que podria ser aquell espai si l'APEU tira endavant. "Berga s'està convertint en una ciutat que tota Catalunya i Espanya miren perquè pot ser la primera que aprovi un APEU", ha recalcat Carballo.
Així, d'aquí a unes vuit setmanes es durà a terme la votació, la qual haurà de comptar amb la participació d'almenys la meitat dels implicats (els 225 botiguers i propietaris) i que resulti amb una majoria a favor entre els presents. Cal posar en relleu que, en cas que l'APEU tiri endavant, "tothom acabarà pagant la quota", tal com ha precisat Orcajo, que ha puntualitzat que "funcionarà exactament igual que un tribut, i si algú no el paga, se li embargarà la quota". Sigui com sigui, la validesa d'aquest APEU serà de cinc anys i, posteriorment, s'haurà de decidir si es renova o no.
L'APEU complementa els serveis de l'Ajuntament
Paral·lelament, i per tal que no es generi confusió, Orcajo i Carballo han matisat que l'aprovació de l'APEU no suposa una privatització de la zona implicada ni el reemplaçament de les obligacions del consistori en aquell espai. "Els APEU no eximeixen de responsabilitat als ajuntaments: han de continuar fent tot el que, per llei, se'ls encomana", ha incidit Orcajo, afegint que l'APEU millorar els serveis que ja ofereix el consistori. "És una gestió privada, però no és una privatització de l'espai públic", ha refermat Carballo.
Amb tot, Orcajo ha exposat que, entre els treballs fets per a l'execució de l'APEU, també s'hi troben acords per validar i arribar a enteses respecte dels "punts de confrontació en l'entorn urbà on la línia és molt fina entre administració i part privada". De fet, Orcajo ha remarcat que "l'APEU implica un conveni de col·laboració amb l'Ajuntament, uns estatuts, una ordenança fiscal, en definitiva, una burocràcia que deixa molt clar el paper de cadascú", asseverant a més que la Llei 15/2020, del 22 de desembre, de les àrees de promoció econòmica urbana és molt clara i precisa en aquest sentit.
Per la seva banda, la presidenta de Bergacomercial, Jordina Serrano, ha declarat que "la valoració de l'APEU és molt positiva". "No sabem si és l'últim tren, però sí que estem convençuts que és el millor tren que ens ha passat mai per davant, així que ens hi hem d'enfilar tant sí com no", ha apuntat la presidenta, que s'ha mostrat esperançada que "tot surti bé i que la votació sigui positiva", refermant doncs que des de l'associació "estem 100% compromesos amb el projecte".